Mina vildhästar

Även den vildaste häst kan tämjas! Prima har gått från okontrollerbar cirkushäst till en (oftast) orädd knäppis som går med på de flesta tokigheter matte hittar på. 
Idag provade jag att se hur höjdrädd jag blir av att stå upp på henne. Det blev lite väl många meter över marken faktiskt... 😜

Det blev ett lite halvdant pass på henne även idag. Jag hade en såndär dag då jag inte riktigt kommer till ridning ordentligt, utan mer sitter och åker med. Prima gör ju inte mer än vad jag ber henne om då, så det blev mest lättare jogging med en del övergångar och även idag lite träning på inridningar och halter. 
Vi avslutade passet med att skutta över ett litet kryss som Tess hade satt fram och det tyckte fröken Prima var skoj! 😄


Tidigare ikväll red jag Winstone ett lite kortare pass. Han var nog lite trött efter igår och orkade inte riktigt få med sig bakbenen hela tiden. Han var ju lugnare och mer avslappnad att rida idag och inte lika skvattig och fjantig, men jag red ute på ridbanan för att slippa ta ännu en diskussion om den "farliga" kortsidan. 
Det blev ju väldigt mycket galopp igår så därför fick han bara rulla på några varv i båda galoppera i lätt sits och så fokuserade vi mer på traven idag istället med övergångar och skänkelvikningar vilket han gjorde riktigt duktigt. 

Som sagt, inte alls lika fjantig i ridningen idag, men i stallet var han desto värre:
Att det spolar vatten i spolspiltan i andra änden av stallet är något han aldrig har brytt sig om förut och det är faktiskt ingenting att bry sig det minsta om, men det var tydligen så hemskt idag att han var tvungen att stå och blåsa ut luft ljudligt och hjärtat slog så jag såg pulsen i bringan... 
Att någon går ut och in genom stalldörrarna är ju något som händer ganska ofta och det är inget att direkt reflektera över och man behöver verkligen inte hoppa högt av rädsla bara för att bortre dörren öppnas. Det kommer med 99% sannolikhet INTE att komma ett monster inrusandes! 

Nej, nu är det nog med det här beteendet. Jag har försökt vänta ut det och jag har försökt bemöta det på olika sätt men nu provar vi något annat. Jag ska ändra på hela våran vardag för att få bukt med beteendet. Träningsschemat ska ändras med ordentligare pass med högre krav och färre lugna dagar. Nu ska vi jobba bort den där överflödiga energin och jag hoppas att det ska göra nytta för det här skvattiga och fjantiga beteendet. 
Vi ska ju faktiskt komma ut och tävla snart och det går ju inte så bra om man har en häst som har fått för sig att han ska vara rädd för precis allt... 😓



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0