Kvällspass

Det har varit grått och blåsigt väder hela dagen med några små stänk av regn då och då, men ikväll var det riktigt behagligt när vinden hade mojnat. Mina hästisar fick därför varit pass på ridbanan efter jobbet.

Prima fick ett lite ordentligare dressyrpass, vilket hon oftast får på onsdagar så att hon ska vara lugn (haha) och snäll när Therese ska rida henne på torsdagarna.
Red på kandaret vilket jag brukar göra någon gång i månaden för omväxling och för att hon ska vänja sig vid det. 

Idag bestod passet av både toppar och dalar, på- och avläge. Bitvis hade hon sån power och vilja och andra stunder vet jag inte riktigt vad hon höll på med... Haha, hon är ganska rolig den där hästen när hon hittar på egna saker att träna på, men nu för tiden har hon väldigt lätt för att komma tillbaka till arbete igen även om hon svävar iväg i sin egen värld en stund. Förut fick jag ägna resten av passet åt att bara få kontakt med henne igen. 😜


Winstone är bättre i sin rygg igen och ömheten kommer troligtvis av att han har kommit in i en ny växtperiod. Hur stor har han tänkt bli egentligen?? 
Han har fått ta det lugnt i en vecka nu med korta lätta pass utan ryttare, men idag satt jag upp och red lite. Ett kort och lätt joggingpass på ungefär 20 minuter var allt han fick nöja sig med. Jag vill fortfarande att han tar det lite lugnt, men han blir så uttråkad av att inte få jobba, så det får bli korta, lätta pass ett tag till.

Gårdagens tränings-promenad verkar ha gjort nytta förresten! Bara när man ledde honom till och från hagen idag hade han en helt annan energinivå mot tidigare. När jag red var han dessutom väldigt lugn och avslappnad trots att vi red precis innan insläpp när hästarna börjar fara runt vid grinden till hagen och vänta på att få komma in. Det brukar annars vara ett väldigt störningsmoment för honom, men idag brydde han sig inte! Skönt!! 👍



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0