Lycka!!

Jag älskar min häst! Han är helt fantastisk!! ❤
Vi knep 2a platsen i hans tävlingsdebut igår, och det trots att jag råkade rida fel väg! 😱
Vilken liten stjärna jag har! Älskade häst!! ❤ 
 
 
Min trogna följeslagare och fotograf kunde tyvärr inte följa med denna gången så lilla Othilia följde med istället och min kompis Emma kom och mötte upp på tävlingsplatsen så jag hade hästskötare och sällskap. Jättekul att träffa Emma igen, det var länge sen nu.
 
 
Vi anlände till tävlingen i god tid för att Winstone skulle få promenera runt och se sig omkring länge och väl för att coola ner hjärnan innan det var dags att sitta upp. Det var ganska välbehövligt och jag ska nog fortsätta med det på framtida tävlingar också.
 
Riktigt snygg var han minsann min lilla prins med sitt nya fina schabrak med guldkant från Equestrian Stockholm och Emma hade med sig de snygga guldiga skydden från PS of Sweden som hon hade köpt till oss i present. Såklart att man ska matcha i guld på en guldklimp som Winstone! 😉 
 
Vi började sedan rida fram i ett litet ridhus och Winstone var helt magisk! Så laddad och elektrisk men ändå så mjuk och lyhörd! Lite bus bjöd han också på!
 
Efter en stund gick vi ner till framridningen intill tävlingsbanan och där fortsatte han att kännas lika fin och häftig med en jäkla power. Dock blev det lite för bra när vi skulle prova några längningar i både traven och galoppen och det  istället blev bus och bockningar. Glad bebis, men planen blev därför att fega lite med längningarna inne på banan. Mitt största mål för dagen var att inte ramla av inne på banan! Haha! 😂
 
Sedan blev det våran tur. Det var lite läskigt att bli själv där inne på banan tyckte Winstone med människor som lurade i en hästtransport och köttätande blommor vid dressyrstaketet och han blev naturligtvis lite mer spänd. Spändheten kändes genom hela programmet och jag fick hela tiden passa honom och hålla ihop honom tydligt mellan skänklarna så att han inte skulle skygga åt sidan för bokstäver och blommor. Det syntes dock inte så tydligt i traven utan mest i galoppen. 
 
 
Inridningen blev lite vinglig och han fick syn på nåt väldigt intressant han var tvungen att glo på i halten. 
Lite feg längning som planerat på första diagonalen, första volten i traven blev rund och fin men till andra volten så tittade han till på något utanför banan och jag fokuserade på att hålla honom lugn och kvar på spåret så jag glömde helt och hållet bort att göra en volt! Jag har aldrig ridit fel förut, varken i hoppning eller dressyr, men nån gång ska väl vara den första? 😉 
 
Nåja, gör om gör rätt och volten blev bra.
På skritten fick vi en 8a! Han har väldigt lätt för att slappna av, kliva på och länga formen i skritten trots att han är lite spänd och vaken i övrigt och det är jätteskönt! 
I första galoppen blev han väldigt kort och spänd och tänkte lite för mycket uppåt. Jag hade velat trycka fram honom mer för att få igång galoppen, men det kändes som att det skulle ha resulterat i en bockserie så jag valde att bara sitta stilla och vänta ut honom. Spändheten gjorde även att vi tappade galoppen på kortsidan och det drog ju ner rejält på poängen där och det blev inte heller någon längning på diagonalen. 
På traven emellan galopperna fick vi där emot en till 8a!
Andra galoppen var lite mer avslappnad och mer påverkningsbar men jag fegande ändå med längningen för säkerhets skull. 
Sista travdiagonalen vågade jag försöka mig på lite mer längning, men ändå ganska försiktigt och uppridningen till sista halten blev rakare och bättre än inridningen.
 
Tankarna efteråt var att jag var nöjd med honom för han var jätteduktig för att vara första tävlingen! Lite spänd och tittig och jag gjorde en miss men vi kom ju runt hela programmet utan att jag ramlade av! 😜
Tittade direkt på filmen från ritten och insåg att det faktiskt såg mycket bättre ut än det kändes så då blev jag ännu mer nöjd!
 
 
När resultatet kom upp hade jag hamnat på samma procent som en annan Jenny som jag känner som också tävlade. Vi skämtade och sa att det satt i namnet! Vi låg då på en delad 4e plats med bara några ekipage kvar i klassen. Jag tyckte det var riktigt bra gjort av oss!
Men plötsligt kom de och tog bort mitt namn från listan för att de hade räknat fel. Jaha tänkte jag, det var den lyckan. Han var ju trots allt spänd, jag red fel och vi hade ett avbrott i galoppen. Jag var helt övertygad om att de skulle flytta ner mig. 
 
Det tog så lång tid! De andra ekipagen hann rida klart och vi försökte kolla Equipe gång på gång men där kom inte heller något resultat. 
Tillslut kom de med mitt namn och hängde upp det på andraplatsen och jag kunde bara få fram ett "Är det sant??"
Jag blev så chockad och glad att jag nästan började gråta! Underbara, fina häst!!! ❤
 
På med skydden och upp i sadeln igen för att rida in på prisutdelning! Jag var så lycklig! Jag är fortfarande lycklig! Att ta en 2a plats i tävlingsdebuten är ju inte dåligt precis!
 
Vårat resultat var 66,78% och kommentar från domaren som löd:
"Härlig häst med trevliga gångarter. Kom igång bättre på slutet. Stadig form men blir lite hög i nacken ibland. Trevlig uppvisning!" 
 
 
Nu är jag så taggad för att tävla mera! Det är ju så roligt!! Men nästa grej inplanerad för honom är bara en Pay & Ride på samma ställe om drygt en vecka. Han ska bara få komma ut igen där han känner igen sig lite ur träningssynpunkt. Han är ju inte speciellt van vid att åka iväg såhär. Efter det blir det nog inte tävling för honom igen förän i Augusti. Han ska få lite sommarlov och tid på sig att smälta alla nya intryck av att vara iväg på äventyr. 😉
Anonym
2016-05-29 @ 14:14:01

Din trogna följeslagare och fotograf följer med på resterande tävlingar ☺️

Svar: Toppen!! 👍👍
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0