De senaste passen med mina

Igår och idag har Winstone fått kämpa på med dressyrarbetet. Imorgon blir det vilodag för hans del, på söndag ska han få en uteritt och på måndag ska vi åka iväg på träning.

Vi har jobbat mycket med skänkelvikningarna dessa två dagar. Allt ska förbättras! Vi har årets sista tävlingar inplanerade och bland dem ligger debuten i La, så vi ska ligga i hårdträning inför det!
Han och Prima är helt tvärt emot varandra när det kommer till skänkelvikningar. Prima har väldigt lätt för att hamna före med rumpan, medans Winstone lätt flyter iväg med ytterbogen.
Jag är noga med att om jag gör skänkelvikningarna från medellinjen ut mot spåret (som man gör dem i LA:1) så gör jag aldrig ända ut till spåret när jag tränar hemma. Jag avslutar skänkelvikningen några meter innanför spåret och rider sedan rakt fram parallellt med spåret. Detta för att jag ska ha koll på yttersidan och att hästen inte bara ramlar ut mot spåret utan faktiskt är kvar mellan mina skänklar. Dessutom kan jag antingen då göra en liten ökning om jag behöver mer bjudning, eller lägga en 10-meters volt om jag behöver få ännu mer koll på yttersidan.

Igår provade vi på att göra skänkelvikningarna från spåret in till medellinjen istället (som i La:3) och då var det betydligt mycket lättare att kontrollera hans bog. När jag dessutom fick igenom halvhalterna ordentligt i tvärningen, alltså wow!! Vilken schwung han fick i steget!! Fantastiska lilla häst!! ❤ ❤ ❤

Idag fortsatte vi samma arbete som igår men kan kändes nästan lite trött så det blev mest travarbete och inte så mycket galopp. Han kämpade på bra men orkade inte riktigt lika mycket som igår. Men han är ändå fantastisk! 😉



Prima som inte riktigt varit på sin bästa sida de senaste dagarna fick igår jobba på lina med inspänning. Eftersom hon har tyckt att det är en fantastiskt bra idé att springa med huvudet upp i luften och inte lyssna på matte så tänkte jag att hon kan få jobba lite med sig själv med inspänningen och jag hade förväntat mig lite dramatiskt skrik och panik från hennes sida, men icke! Hon gick som en klocka och arbetade så himla fint! Både mjuk, eftergiven och nästan lite överambitiös till arbete.
Det blev mycket övergångar mellan alla gångarter och hon gjorde flera riktigt fina skritt-galopp-skritt-övergångar endast för min röst och kroppsspråk! Så efter det låg hon på plus hos mig igen! 😉

Idag blev det ett ordentligt dressyrpass för henne i ljuset från fullmånen som lyste upp hela ridbanan! Vi jobbade med ganska mycket samling i traven och galoppen och hon kändes riktigt fin större delen av passet. Dock fick hon ett ryck mitt i passet där hon helt och hållet glömde bort hur man gör galoppombyten till höger trots att hon hade gjort jättefina byten precis innan. Hon blev spänd och studsig och tappade fokus totalt. Paus för att lugna ner henne, hitta skritten och sedan gjorde vi sluta på diagonalen innan jag bad om byte och då kom hon åter igen på hur man byter galopp. Knäpphäst det där... Men jag älskar henne ändå (oftast). 😜

Fin skymning även ikväll ❤



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0