Dressyrträning

Idag var det åter dags för dressyrträning här på gården. 

De senaste veckorna har varit lite upp och ner med Prima. Eller mest ner faktiskt. 
Under förra träningen höjde vi svårighetsgraden ett ordentligt snäpp och tränade mycket samling i galoppen. Efter det började det koka över lite i skallen på fröken grå och passen sedan dess har till stor del bestått av att vi har traskat runt på bakbenen. För att få ner henne på jorden igen har det blivit mest kravlösa joggingpass med fokus på att lyssna framåt för hjälperna och att inte lägga i handbromsen. I förra veckan kändes det hela ganska hopplöst när hon helt plötsligt mitt under passen inte längre kunde gå i form och hittade på småsaker att bli "rädd" för så att hon fick en ursäkt till att fara iväg på tvären i diverse sprattlande hopp. Den här hästen sätter mig verkligen på prov ibland! 

Jag var måttligt road av tanken på en dressyrträning med henne, men igår gick hon ett helt pass utan varken skutt, stegringar eller minsta protest! Den lugna och snälla Prima fanns kvar även idag och vi red hela träningen utan några egenpåhittade cirkuskonster! Bara det kändes som en seger! 
Hon var dock lite trött idag, antagligen med tanke på brunst och pälsfällning. Vi tog ett stort kliv tillbaka och jobbade med lättare saker idag för att hålla henne positiv och för att inte trötta ut henne. Ändå fick vi till några stunder här och där i traven och galoppen där hon verkligen glänste och jag kände vilken skillnad i kvaliteten på gångarterna det blev! Det finns mer än vad man tror i min knäppa häst, det gäller bara att hålla ihop alla pusselbitarna! 😉

Winstone var som vanligt jättefin! Vi jobbade med tempoväxlingar, övergångar, galoppfattningarna, skänkelvikningar och förvänd galopp! Han jobbar alltid på med enorm arbetsvilja och energi och det vi ska träna på är bara små små detaljer. Han är helt fantastisk!  💙 

Tess
2017-04-20 @ 06:36:08
URL: http://trixiotess.blogg.se

Det var kul att komma upp och titta på er :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0