Massa häst och hästlös utflykt till västkusten

I onsdags hann jag med 9 hästar på jobbet, plus mockning och dessutom dressyrpass på mina egna hästar på kvällen. Totalt 11 hästar jobbade under dagen. 


I torsdags var chefen snäll och tog all mockning så att jag fick mer tid till att ägna åt hästarna. Hela 13 hästar tränade på en dag! Det ni! 😉

Häst 1: Bruno fick hoppa. Vi började med att trava cavaletti och hoppade sedan ett räcke några gånger åt varje håll. Vi avslutade med att skutta hela 90 cm och han hoppade jättefint! Han är så duktig den där lilla ponnyn och han tycker verkligen att det är roligt att hoppa!

Häst 2: Nitta, som har haft en lite längre vila, har jag satt igång lite sakta nu genom att jobba henne i töm men i torsdags satt jag upp och joggade henne lite uppsuttet. Hon var fin och duktig! 

Häst 3: Trapper satt jag på för 5e gången och vi red själva i skritt och trav. Han är så lättlärd, cool och verkligen jätteduktig! 

Häst 4 & 5: Temon och Terror satt jag på och skrittade litegrann. I nästa vecka är planen att vi ska ta nästa steg i inridning och trava. 

Häst 6 - 10: Fem av de nya hästarna som kom från Lettland i måndags satte jag repgrimma på och tränade lite nh. De fick göra några enkla övningar som att backa, flytta rumpan och longeras. Jag ville bara checka av hur de var att jobba med och lära dem några grundövningar. De var duktiga! 

Häst 11: Starlight har bara gått i hagen hela veckan men nu kände jag att det var dags att sitta upp på henne igen. Hon var verkligen superduktig och jag red henne helt själv i skritt och trav. 

Häst 12: Winstone fick ett lätt och kort joggingpass. Uppvärmning i alla gångarter och sedan joggar av. Winstone tycker att jag är lite konstig när jag ber honom jogga av efter uppvärmningen. Han vet ju att vi vanligtvis sätter igång och börjar arbeta då så han gör det nästan av sig själv och det krävs ganska många förhållningar innan jag lyckas övertala honom om att han bara ska jogga lugnt. 
Älskade häst! Arbetsviljan är det inget fel på där! 😂

Häst 13: Sist ut för dagen var Prima som även hon fick ett lugnt joggingpass. Sedan sista dressyrträningen då vi tränade mer samling än tidigare har hon verkligen försökt samla sig själv faktiskt! Hon tänker så mycket samling att hon gör det jobbigt för sig själv och hon tappar framåttänket. Detta pass blev därför överdrivet lätt och kravlöst för att verkligen få henne framåt. Låg form, lätt sits och att bara rulla på i ett lite högre tempo i alla gångarter. Hon var helnöjd och sprang med spetsade öron, sög på bettet och frustade. 
Hon behövde verkligen det där passet!

Bruno, Trapper & Nitta
Winstone & Prima

Efter 11 jobbdagar i sträck var det skönt med en extra ledig dag denna helgen! 

Igår tog jag och chefen ledigt för att åka på roadtrip till västkusten och hälsa på min extra lillasyster Molly som fyller 18 år på tisdag! Vi har inte träffats på flera månader så det var verkligen på tiden! 

Vi hade en supertrevlig kväll igår och det var jättekul att träffa familjen igen! I eftermiddag rullar vi hemåt och imorgon kommer equiterapeuten för att gå igenom våra hästar plus att jag ska till Emilia och Sunshine en sväng. 
Skönt att slippa gå sysslolös trots att man är ledig! 😉

norrbotten emmish
2017-04-08 @ 12:03:42
URL: http://nouw.com/lillemmish

Fina fotoN! =)

ha en bra dag

Svar: Tack och tack detsamma!
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0