Veckan som gått

Från och med den här veckan och tre veckor framåt har vi en praktikant i stallet. Med lite extra arbetskraft hinner vi med lite extra mycket under dagarna. Vi har denna veckan hunnit gå igenom alla hagar och kontrollerat staket och bytt ut grindhandtag, vi har kastat ner en hel del hö från loftet och staplat nere på logen så det är redo för avhämtning av diverse personer som köpt hö och vi har hunnit jobba ordentligt med alla hästarna. 


I måndags Inledde vi veckan med att löshoppa alla hästarna på jobbet förutom gammeltant Ambera. Även Nitta som egentligen har vila och lilla 1 åriga Marion fick skutta över lite hinder. Skönt för alla hästarna att få springa av sig lite på bra underlag när hagarna växlar mellan att vara frusna och leriga. 

Resten av veckan har sett ut såhär:


Birger har praktikanten fått roa sig med. Hon har fått träna på att arbeta häst i töm med hjälp av honom och har även fått köra en tur med honom framför vagnen. 

Igår var en bekant här med sina barn och lilla Jullan, 6 år, som älskar att vara här fick naturligtvis rida Birger. Med Birger i longerlina fick hon för allra första gången prova på att galoppera! Duktig och lycklig unge!
Birger är så fruktansvärt snäll och en bra och stadig barnponny. Han är perfekt för barnen att lära sig galoppera på eftersom han lugnt rullar över i galopp när jag ber om det och jag kan be honom att bara ta tre, fyra galoppsprång och sedan gå tillbaka till trav. Perfekt för de små barnen! 👍 

Piggelin-Bruno har i veckan fått harva ridhuset, joggats lugnt uppsuttet, fått en mysig uteritt barbacka och igår satte vi honom framför vagnen och körde en tur i solen. 
Jag måste säga att jag är riktigt stolt både över honom och över mig själv!

Det här med att köra in hästar är jag egentligen inte speciellt trygg med. Jag kan göra allt förarbete med tömkörning och att släpa grejer efter, men att sätta i vagn tycker jag faktiskt är ganska otäckt. Om något går fel kan det gå så käpprätt åt helvete och det är just det jag tycker är läskigt. 
Om man rider in en häst och den blir rädd så flyger man av och that's it. 
Om man där emot kör in en häst och den blir rädd när den sitter för vagn så kan den ha sönder både sig själv, vagnen och omgivningen. 
Jag vill inte ens vara med när vi ska provköra redan inkörda hästar som kommer till oss. Jag känner mig inte trygg i den situationen. 

Därför är jag stolt över mig själv att det faktiskt är jag som har kört in Bruno helt från grunden! Jag känner honom väl och jag litar på honom. Han är alltid pigg och glad och älskar att få arbeta! 
Detta är en häst som vi har haft sedan han var 1 år och jag har både kört in och ridit in honom. Han är helt fantastisk och jag älskar verkligen den här hästen! 

Att jag var extra stolt över honom igår var för att han skötte sig så exemplariskt när vi var ute och körde. Han har faktiskt bara dragit rockarden utomhus en gång tidigare och det var nu flera månader sedan. Ändå gjorde han det som om han aldrig gjort annat. Underbara lilla häst! 💕


Nykstukas "Nicke" fick i tisdags jobba i töm och praktikanten fick prova att hålla i tömmarna. I onsdags fick han ett ordentligt ridpass och gick superfint! I torsdags red jag igen men då kändes han lite trött och fick bara joggas runt lite lätt. 
Igår fick han bada så att han är ren och fin inför flytt till sitt nya hem på måndag.

Momentas har jobbat i töm, Nh-tränats och ridits. Han har varit ganska osäker och känslig så vi har börjat om från början med honom för att han ska bli trygg. Nu börjar det släppa och han har varit jätteduktig när jag har ridit! 👍 

Poga kom tillbaka i helgen och jag red henne i tisdags. Hon kändes lika fin som vanligt och är så trevlig att rida. Lätt och fin för hjälperna och är energisk och självgående. 
Praktikanten fick rida henne onsdag och torsdag och gillade henne. Igår red Therese för att känna på henne och även hon tyckte om henne. Planen är att Therese ska kunna rida henne på dressyrträningarna för Madde under våren. 


Praktikanten fick prova att rida Hans i torsdags och det gick bra. Hans är så lugn och snäll så han är perfekt för att hon ska få prova på hur det är att rida in en unghäst. Han har ju trots allt inte haft ryttare på sig så många gånger ännu. 
Igår red jag honom själv och det var första gången vi travade helt utan hjälp från marken. Han var superduktig! Dessutom red vi över pallen vilket han inte tyckte var det minsta konstigt. Riktigt härlig inställning har den här lilla ponnyn!


Starlight har jag tömkört i veckan och vi insåg att hon inte var det mista bakskygg och därför dök det upp en idé om att köra in henne så att hon kan bli remmalagshäst. 
Därför provade vi på att dra saker efter henne vilket hon inte brydde sig det minsta om så nu har jag åkt lastpall efter henne i skritt och trav i ridhuset. 
Hon var så duktig så hon får en veckas vila för att smälta det hin lärt sig. Det kan nog bli bra det där! 👍 

Sist men inte minst... Eller jo hon är nästan minst faktiskt... B-ponnyn Lydig!
I veckan satt jag upp på henne för första gången. Hon är lite riden sedan innan men jag har bara jobbat nh och tömkörning med henne sedan hon kom för att lägga en bra grund. Hon är så pass liten att jag vill ha henne riktigt bra från marken innan jag börjar rida henne. Blev dock bara lite skritt på lina mest för att jag ville känna på henne lite försiktigt uppsuttet men det gick bra. Nära till marken är det också! 😂

Nizze
2017-02-25 @ 09:38:15

Ni är verkligen noga med grunden på era hästar. Härligt att se och härligt att läsa.//Nizze

Svar: Det är ju ingen större idé att försöka rida om det inte finns något grundjobb gjort. 😉 visst går det, men det blir ju betydligt mycket enklare och säkrare om man först får lägga en bra grund. 😊
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0