Tornerspelsträning

Vi har inte tränat på ett helt år, jag och Prima, men nu har vi tränat två dagar på raken! 

Lite ringrostig var jag allt men oj så kul det var att träna igen och Prima älskar ju detta! 
Vi la extra tid på de låga ringarna eftersom de är så svåra. Jag är ganska kort, Prima är 165 cm, ringarna sitter 50 cm över marken och man ska fånga dem med svärdet samtidigt som hästen går i full galopp. Eftersom jag är liten och har en hög häst så måste jag verkligen luta mig ner ordentligt åt sidan för att nå ringarna och Prima måste hålla sig väldigt nära. Det största problemet jag har haft är att Prima har vikit av ifrån ställningen så att vi kommit för långt ifrån. När man dessutom hänger ner på sidan av hästen så talar man ju faktiskt om för den att flytta sig undan åt andra hållet. Nu verkade det som att Prima äntligen fattade att hon ska hålla spåret rakt fram vilket gjorde det hela mycket enklare. 
En annan sak som gör det svårt är att Prima lätt blir taggad och studsar och hoppar fram när vi ska iväg, vilket gör det svårt att hinna komma ner på sidan i tid för att sikta med svärdet för att få tag på ringarna. Allt måste klaffa och fungera för att man ska få tag på de där ringarna. Svårt men så jäkla kul!! 😄

- Tornerspelsträningen igår
Linda Ohlsson
2017-07-15 @ 14:25:05
URL: http://lojumping.blogg.se/

Ser bra ut ju 😍 och roligt!!

Svar: Jätteroligt! 😊
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0