Prima, Winstone & Macha

Den här veckan har varit ganska lugn för mina hästar. Macha har lite vila från ridningen och får roa sig med avsutten träning. De andra två har fått ta det lite lugnt sedan dressyrträningen förra veckan men nu ska vi jobba på fram till jullovet. 


Vi inledde veckan med lite löshoppning i måndags där Macha lekte över 140 cm, även Winstone hoppade upp till 140 och Prima hoppade ända upp till 150! Dressyrhästarna kan! 😉

I tisdags hade Macha vilodag och de andra två joggades. Winstone var superfin som vanligt medans Prima inte riktigt var sig själv. Hon var inte riktigt närvarade mentalt, men även fast hon stundtals var spänd och såg spöken i alla hörnen i ridhuset, så utagerade hon inte spändheten som hon brukar. Istället var hon nästan lite seg vilket gjorde mig orolig över om något var fel med henne. Som tur var kändes hon helt som sig själv igen dagen efter när jag tog ett lugnt barbackapass på henne. Då var hon sansad, energisk, mjuk och jobbade jättefint! Skönt!

Utöver barbackapasset på Prima i onsdags kväll så lekte jag med Macha i ridhuset. Hon fick göra några nh-övningar och miljöträning med lastpall och presenning. Det är inte mycket som skrämmer den unghästen. Att jag står bakom henne och viftar ljudligt med presenningen eller skakar den medan hon står på den, det bekommer inte henne alls. 
På dagen i onsdags red chefen Winstone på en lektion för mig. Det är alltid kul att få plåga sin chef lite och hon hade en hel del träningsvärk efteråt. Sofie rider inte så ofta nu för tiden och när hon väl rider så är det uteritt eller att sitta upp och rida runt några varv på en och annan unghäst. 
Att faktiskt RIDA en häst med så mycket gång som Winstone har kräver en del bålstabilitet som man kanske inte riktigt har när man inte rider så ofta. Hon fick alltså kämpa lite! 😉 


Igår fick alla tre hästarna göra galopprogrammet. Galoppintervaller lösa i ridhuset. Jag lägger gärna in den här träningen lite under vinterhalvåret. Det är nyttigt för hästarna att få röra sig löst på bra underlag när hagarna antingen är frusna eller leriga och dessutom stärker det galoppen och bygger upp konditionen. 

Idag har de vilodag. Fredagar är vanligtvis deras vilodag så att jag får en hästfri kväll och det passar bra eftersom hästarna alltid ska vila dagen efter galopprogrammet för att kroppen ska få tid att återhämta så att träningen gör nytta. 

I helgen är tanken att Prima och Winstone ska få ett dressyrpass ena dagen och en uteritt den andra, så vi hoppas på bra väder i alla fall en av dagarna. Macha ska även hon få komma ut men det blir antingen promenad för hand eller tömkörning. I nästa vecka ska hon ridas igen och förberedas inför årets sista dressyrträning i början av december. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0