Härlig fredag!

Nu ska jag och Therése snart sätta oss i bilen och åka iväg mot Skövde och Grevagården. Vi ska se en clinic med Kristian von Krusenstierna där och suga åt oss massa inspiration och kunskap! Det ska bli himla skoj!

 
På förmiddagen idag har jag redan hunnit rida Prima och Macha, samt mockat och fixat foder. Winstone får vila idag eftersom jag red honom igår istället när de andra vilade. 
Idag red jag Prima direkt på morgonen innan hon gick ut i hagen men hon ogillar verkligen när man går ifrån hennes rutiner. Man går i hagen hela dagen och SEDAN rider man. Inte tvärt om! Hon blir jättenervös och förväntar sig att det är något som ska hända, att vi ska åka iväg till exempel. När vi sedan bara traskade till ridhuset för att rida så såg hon väldigt undrande ut, lite som att hon sa "var det bara det här?". 
Det blev inget toppenpass direkt. Hennes nervositet släppte och hon var lugn men det kändes lite som att vi båda två var morgontrötta och mest flöt runt i ridhuset utan att få något vettigt gjort. Nåja, hon blev ju lite motionerad i alla fall. 😂
 
Macha där emot gick riktigt riktigt bra! Hon utvecklas för varje pass och det har hänt enormt mycket de senaste veckorna! Idag satt framåtbjudningen som en smäck, hon lyssnade fint på hjälperna, jobbade på i fin form i alla gångarter, tog båda galopperna klockrent, skålade ur sig fint i innersidorna och hon kunde till och med flytta undan sidvärtes för skänkeln i skritten! Hon är allt ganska fantastisk den här unghästen! ❤
 
 
 
Igår var en sån där riktigt härlig höstdag! Solen sken på förmiddagen och under hela dagen var det varmt och vinden höll sig lugn!
Jag började dagen med utsläpp och att mocka lite och sopa av i stallet innan jag tog en ordentlig pysselstund med osäkra lilla Guramis. Jag vill att han ska kunna stå avslappnat när jag grejar med honom i stallet, oavsett vad jag gör. Att borsta, tafsa, klappa, slänga upp schabrak och sadel, mm. Han är en himla härlig häst som försöker vara modig och acceptera det jag gör trots att hans självförtroende inte riktigt är på topp. Han kommer bli riktigt trevlig bara han får tid på sig! 
 
Sekunde fick bara lite lätt longering innan jag behövde göra ordning Kamene för att visa henne för kund. Lilla Kammi hade mer bjudning nu när hon har förstått att det är det jag vill ha, så hon gick riktigt fint! Hon testade dock kunden lite för att se om hon kunde komma undan arbetet. Hon är egentligen inte lat utan bara väldigt smart. Men kunden lyckades få med henne på sin sida så det såg trevligt ut! 👍
 
Innan lunch tog jag och Bruno en härlig körtur i solen med rockarden. Han är faktiskt inte körd i enbett speciellt många gånger, men han är ju fantastisk och klarar av det mesta utan problem så vi fick en riktigt härlig runda! Det är faktiskt ganska mysigt att vara ute och köra häst. 😉
 
Efter lunch gjorde vi klart stallet. Lejon mockade och jag halmade och la in mat. 
Tog sedan in Mercur från lösdriften och longerade honom med både sadel och träns på. Han är bra fin den där ponnyn! 😍
 
Sist på arbetsdagen var det Getens tur. Flätade manen så att den ska ligga fint på en sida tills vi ska ha uppvisning om några veckor. Tvättade svansen och provade att använda jodopax för att få den vit. Jag har ju hört att det ska funka, men har såklart varit väldigt skeptisk till det eftersom allt man tvättar med jodopax vanligtvis blir gult. Men faktiskt så funkade det! Helt otroligt! 
Satte sedan på honom sadel och träns och gick ut på ridbanan. Den här 3 åringen är ju inte som normala 3 åringar, men är man en liten Get så är man. Förutom de kanske två gångerna jag satt på honom i vintras, så var det nu endast tredje gången jag "red" honom. Han travade runt på ridbanan med mig på ryggen som om han aldrig gjort annat och vi avslutade med att skritta av ute för oss själva. Alla borde ha en liten Get i stallet! 😉
 
 
Egentligen är fredagar vilodag för mina hästar, men eftersom det var så härligt väder så kunde jag inte motstå att ta en uteritt efter jobbet. Winstone och jag provade att rida den "nya" vägen som Anna har hittat så att man kan rida en lite längre tur. Vi har annars väldigt dåligt med ridvägar runt stallet. 
Det härligt att rida en annan runda än den vanliga men där fanns en massa köttätande monster längs den nya vägen som krävde flera försök från Winstone innan han vågade sig förbi. Ni kan ju tro att han var mör i huvudet när vi väl kom hem igen! Nyttigt för lilla Fegbert! 😜
Geten, Winstone, Prima och Macha
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0