Samma övning men på olika sätt

När jag bygger upp hinder och banor tycker jag om att kunna använda mig av samma övning till flera olika hästar utan att behöva flytta och ändra allt för mycket. Jag vill enkelt kunna ändra svårighetsgraden i övningen för att det ska kunna passa de olika individerna. 

Igår byggde jag upp en övning i ridhuset där jag hade tre studs på böjt spår (på nedre volten) och fyra sockerbitshinder utställda i "klockan" på stora mittvolten. 
 
Bruno var först ut med att få hoppa lite och han var överlycklig och pigg! Det var ett bra tag sedan han hoppade sist så han tyckte inte ens att han hade tid med att skritta fram! När vi väl kom till hoppningen fick han göra dessa övningar:
1. Rullade på över hindren på långsidorna och gjorde en volt på varje kortsida för att få tillbaka tempot och balansen och sedan jobba med att få med yttersidanyttersidan i vändningen mot hindret. 
2. Hoppade de två sockerbitshindren som stod på medellinjen på stora mittvolten (och gick utanför de på långsidorna). Där blev det korta anridningar och fokus på att få med hästen i svängarna innan och efter varje hinder. Han gjorde övningen jätteduktigt!
3. Avslutade med att hoppa studs-serien ett par gånger i varje varv. Han tyckte att det var lite klurigt men lyckades ändå förstå vad han skulle göra och gjorde det bra.
 

Winstone var nästa häst men för honom blev det bomövningar istället för hoppning. Sockerbitshindren la jag ner i ytterkanten så att det bara blev upphöjda bommar och studsserien kortade jag ihop och sänkte så att det blev upphöjda travcavaletti. 

1. Cavaletti på böjt spår i trav med fokus på att bibehålla takten, tempot och böjningen över bommarna. Jag står gärna i lätt sits över upphöjda cavaletti så att hästen ska få plats att jobba med ryggen ordentligt. 
2. Klockan i galopp. Att rida över alla fyra bommarna med jämt antal galoppsprång mellan varje bom och att hålla ett runt och jämt voltspår med böjd häst hela vägen. Den övningen går lättare om piloten som sitter på kan bestämma sig för vilket antal galoppsprång hon vill rida på. Om man velar fram och tillbaka tappar man rytmen, spåret och koncentrationen. Fy på mig! Men när jag skärpte mig och red målmedvetet som jag skulle så gick det kalasbra!
 

Prima var sist ut och för henne var det Gymnastikhoppning som gällde med studs och klockan. 

1. Jag började att hoppa fram genom att hoppa över endast utsprången på studsserien. Jag reda då snett igenom, passerade X och red precis utanför det mittersta hindret så att vi kom rakt över utsprånget. Efter varje språng blev det ju automatiskt varvbyte så att vi kunde rida spegelvänt över det andra utsprånget på samma sätt. 
2. Klockan i galopp där jag började med att rida på 5 galoppsprång mellan varje hinder i ett par varv och sedan gick direkt över till att rida på 4 språng, för att sedan gå tillbaka till 5 språng igen. Den här övningen är inte så lätt som den ser ut men den är väldigt nyttig och rolig! 
3. Avslutade med att hoppa studs-serien där hindren låg på ungefär 70 cm. Den här övningen var riktigt bra för Prima eftersom hon blev tvungen att jobba mer genom kroppen och fick väldigt runda och fina språng! När man hoppar studs på rakt spår med henne brukar det gå lite fort igenom och hon har väldigt lätt för att bli flack i sprången oavsett vad man hoppar för typ av hinder. Med studs på böjt spår blir det svårare för henne att använda sig av farten eftersom hon måste svänga samtidigt som hon hoppar och därför kommer kroppen och ryggen igång bättre. Måste definitivt göra den här övningen fler gånger! 
 

Tycker ni att det är kul att få lite träningtips såhär förresten?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0