Skillnad på ston och valacker

Prima var ett riktigt as att rida i söndags efter att hon blev klippt dagen innan. Hon var "av och på" hela tiden vilket gör det svårt att få ett flyt i ridningen när hon om vartannat överreagerar och ignorerar mina hjälper. Dessutom började hon gissa övningarna istället för att vänta på mina signaler vilket resulterade i att hon blev spänd och stressad när hon inte fick göra det hon gissade att vi skulle göra.
 
I måndags hoppade Louise henne och fick för första gången känna på hur hon är när hon är på det här humöret. Louise klarade henne bra men hon är ju inte helt lätt att rida när hon blir sådär övertaggad så det kokar över i hjärnan...
 
Igår red jag ett lugnt pass på henne utan några större krav och fokuserad bara på att hon skulle vara lugn och avslappnad. 
Idag var hon riktigt fin att rida. Höll det väldigt enkelt i uppvärmningen och tappade upp kraven successivt. Hon var mjuk, lugn, lyhörd och sådär härlig och enkel att rida som hon är när hon är på rätt humör och sinnesstämning. 
 
 
Även Winstone klipptes i lördag men han var precis som vanligt efter det. Inga konstigheter alls. Valacker är ju enklare på många sätt. 😂
Han fick jogga i söndags med fokus på övergångar. I måndags hoppade vi ihop med Louise och Prima. Vi hoppade inte så högt den här gången utan mest lekte runt lite med några kombinationer. Han var duktig! 🌟
 
Igår red vi ett lättare dressyrpass och idag blev det ett mer ordentligt pass. Han var energisk och underbar! Vi jobbade med övergångar, enkla byten, förvänd galopp, skänkelvikningar, öppna och sluta, halter och ryggning. Han är så himla härligt och positiv att jobba med den här hästen! 💙 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0