Slut på vilan

Idag har jag ridit mina hästar för första gången i år. Nu är det slut på vintervilan och dags att jogga igång igen. Det har varit skönt med några lugnare veckor även för min del då jag hunnit med att göra annat än att hänga i stallet hela kvällarna. Men att komma upp på ryggen på sina underbara hästar efter ett uppehåll är helt fantastiskt och ger ett enormt lyckorus! 

Prima var förvånansvärt lugn och harmonisk och joggade på nöjt  i en låg, rund form. I alla fall tills chefen kom in med två ungar och en ponny. Då tyckte hon att det var läge att bli lite halvt hysterisk och uppe i varv eftersom hon just då ansåg att hon aldrig har varit med om något liknande förut! Men efter att det lilla gänget försvunnit ut ur ridhuset igen en stund senare så lugnade hon sig fort och fortsätta jogga runt lugnt och avslappnat i alla gångarter. 💜

Winstone tror jag att någon i smyg har matat med raketbränsle. Han var såå pigg!! Jag kände hur energin bubblade under ytan, men han gör sällan några dumheter utan lägger energin på att jobba istället. Men idag hade han lite svårt att lägga band på sig själv så han busade lite genom att trava med väldigt låg nacke en stund och med framdelen väldigt hög och luftig. Som att han ville bocka men ändå höll sig kvar i trav och ruskade lite på huvudet. Hur söt får man vara?? 💙 Dessutom fortsatte jag känna buset i honom med jämna mellanrum när han spände till musklerna här och där i kroppen. Lycklig häst idag! 
Förutom viljan att busa så var han  väldigt mjuk och spänstig att rida men med sådan energi att det ibland kändes som att jag inte ens hängde med, för något lugnt tempo fanns inte. 😂 Älskade lilla häst! 💙

Macha fick först jobba lite på lina och jag avslutade med att sitta upp och känna på henne några varv åt varje håll i skritt och trav. Hon kändes riktigt fin och var precis lika lugn och snäll som vanligt. ❤
Tänk att så många känner sig osäkra på att rida unghästar när det ofta är de som är lugnare och enklare än de äldre hästarna! 😂 
Macha, Winstone & Prima






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0