Utan träns

Det här med att rida utan träns är så grymt roligt och häftigt! Att lita på hästen så pass mycket att man vågar plocka av tränset och att ha en så pass bra kommunikation med hästen att tränset faktiskt inte behövs. Visst är det lättare att ge de där små signalerna och få till precisionen när man har tränset, men det är kul att variera träningen och faktiskt stämma av lite ibland hur bra man kommunicerar med sin häst utan att ha tyglar.

Prima och jag har ju sysslat med det där rätt länge nu. Inte speciellt regelbundet, men lite då och då eftersom det är väldigt roligt. Det var inte helt lätt i början eftersom hon ansåg att inga tyglar betydde fri fart, men allt eftersom hon lärde sig lyssna bättre på mitt säte gick det mycket bättre och nu både hoppar jag och tränar tornerspel utan träns! Uteritt utan träns tror jag dock får vänta tills hon blir gammal tant  eftersom hon är väldigt het ute och studsar runt en hel del så matte ibland får hålla sig i manen för att sitta kvar, haha!

Även Winstone har jag ridit utan träns, men inte så många gånger och det var ett tag sedan. Jag borde nog göra det igen.


Idag när jag red 4 åriga Pompei på jobbet fick jag lite feeling och plockade av honom tränset. Han är så cool och gudasnäll att jag bara plockade av tränset och provade. Vanligtvis är det ju säkrare att prova med tränset kvar på så att man kan ta i tyglarna ifall något skulle hända eller om hästen verkligen inte förstår vad man menar. Det kan även vara smart att prova sånthär på en häst som både är mer riden och som man själv har ridit under en längre tid så att den förstår alla signaler man gör med säte och skänklar. 
Pompei är inte riden så många månader än och han har inte riktigt förstått vad alla små hjälper i ridningen betyder, men han är som sagt väldigt lugn och snäll. Men styrningen utan träns gick därför lite sådär, han försökte hänga med på vad jag ville, men förstod inte riktigt. Stopp där emot var inga problem och vi kunde rida runt lite i skritt och trav. 

Efter jobbet red jag Halle. Den här gången blev det barbacka och han var superfin! Därför fortsatte jag på min lite våghalsiga dag med att plocka av tränset även på honom! Halle är ju lite äldre, lite mer riden och lite mer lyhörd för hjälperna än en liten vinglig och orutinerad unghäst och han gick fint att rida i alla gångarter! Jag ska rida utan utrustning igen någon annan dag när någon kan filma hur duktig han är! 

Älskar hästar! ❤️ 

Utan träns med Pompei och Halle







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0