Årets sista dressyrträning

Alltså vilka fantastiska hästar jag har!! 

Igår var det årets sista dressyrträning och alla tre hästarna var superfina! Känns kul att kunna avsluta på topp!

Prima var lugn och elektrisk på samma gång. Hon var mjuk och fin, hade en bra form där hon var lätt i fronten och med lagom sug fram till handen. Vi jobbade med övergångar och då en del med att gå från galopp och ner till ökad skritt för att få henne att slappna av och kliva på framåt direkt när hon landar i skritten. Vi fortsatte även att jobba med att jag ska ha henne precis där jag vill och känna att jag har kontroll över vart hon placerar varje ben. Jag fick även jobba med att få henne att ta längre steg i traven med mer luft. Där vi får till det där är hon riktigt häftig att sitta på! Vi la även in en del skänkelvikningar, öppnor och diagonalslutor vilka vi lyckades få till riktigt bra. Framförallt diagonalslutor i skritt tycker jag är ganska svårt. Det är lättare i trav! 😉
Jag har ridit nästan alla träningar den här terminen på kandar och hon trivs verkligen bra på det! Hon suger på bettet mycket mer och är faktiskt lugnare i munnen än på vanligt tränsbett, vilket är ganska förvånande med tanke på hur överkänslig hon har varit i munnen förut och att det har varit svårt att hitta bett hon accepterar! 

Macha var verkligen superfin i början och gav en väldigt härlig känsla, men blev trött efter en stund och började slänga med huvudet. Men med mer styrka kommer hon att bli så himla fin! Det är en fantastisk häst med en enorm kapacitet, så min tränare tycker att priset jag har tänkt sälja henne för är alldeles för lågt. 

Winstone helt fantastisk (som vanligt). Han var laddad och väldigt energisk vilket är jättekul eftersom energin aldrig tar slut. Han startar turbomotorn och sedan jobbar han på med enorm bjudning. Där emot så blir han något hög och kort i nacken när han är så laddad så jag fick fokusera på att få nacken lägre, speciellt i övergångarna. Vi jobbade även med öppnor, diagonalslutor och avslutade med att träna på galoppombyten. Så himla roligt att han är så vuxen nu att det går att jobba med svårare saker! Dessutom går det bara bättre och bättre att sitta ner i traven på honom nu. Han har så mycket ryggverksamhet att han skickar upp en ur sadeln och det känns som att man skumpar runt som en trasdocka ibland. Men jag blir starkare i bålen och det blir lättare att sitta med i rörelsen. Det är bara att kämpa vidare! Nu har vi hela vintern på oss att bli starkare och bättre!! 💪

Min tränare sa till mig nu att jag ska plugga på programmen vi har som mål nästa år så att vi kan börja träna på de programdelarna när träningarna startar igen i februari. Hon pratade även om att så småningom skicka iväg mig och Winstone till en tränare som ligger på en högre nivå för hjälpa oss utvecklas ännu mer! Det känns jättekul! Vilken resa vi har framför oss, jag och min lilla häst! 💙




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0