Året som gått och planerna inför nästa år!

Nu närmar sig 2017 sitt slut, hästarna har vintervila och det är dags att reflektera över det gångna året. Det här året blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Bilen har krånglat sedan december förra året vilket har resulterat i att jag inte har kommit iväg på varken träningar eller tävlingar med hästarna. Jag hade planer att få ut både Prima och Winstone i MsvC under året men så blev det ju inte. Som tur är har jag en fantastisk tränare som kommer ut hit till gården för att träna mig och mina hästar så vi har ändå utvecklas väldigt mycket under året! 


Winstone har utvecklats enormt mycket och tagit ett stort steg framåt i sin utbildning! Han har byggt mer muskler, fått enormt med energi, power och styrka, han har utvecklat sina gångarter och framförallt har vi börjat träna på svårare saker som samling, diagonalslutor och galoppombyten! 💙


Prima har även hon utvecklats väldigt mycket. Hon har inte kommit så mycket högre i utbildningen egentligen, men har blivit så mycket mer ridbar och stärkt sig i kroppen. Vi har jobbat väldigt mycket med detaljer och rakrikting och att jag ska kunna rida henne igenom stunderna då hennes hjärna kokar över lite. Basic-grejer egentligen men det har gjort enorm skillnad på henne! Hon är mycket jämnare i temperamentet och lättare att arbeta med. Även hon har utvecklat sina gångarter och framförallt traven blir bara mer och mer reglerbar! Äntligen! 💜
I höst började jag rida på kandar på träningarna med Prima. Hon har gått på kandar lite sporadiskt under de senaste åren, men jag har inte tränat ordentligt på det förän nu. Hon trivs faktiskt väldigt bra på kandaret! Suger ljudligt på betten, är mycket lugnare i munnen och ger en riktigt härlig ridkänsla! Det är lite förvånande egentligen med tanke på hur överkänslig hon var i munnen när jag köpte henne  och hur mycket jag har provat mig fram för att hitta ett vanligt bett som hon trivs på.


I maj köpte jag en väldigt mager och ful liten 3 åring som nu har utvecklats till en stor,  vacker och lovande dressyrhäst. Hon har blivit så fin i hullet, musklat sig fint och varit  jättesnäll att rida in! Hon har riktig toppstam och väldiga kvalitéer. Hon ger en härlig och mjuk känsla att rida och hon är så genomsnäll och otroligt social! ❤
I början  på nästa år hoppas jag att jag kan hitta hennes framtida ägare. Gärna någon som kan ta tillvara på hennes kvalitéer och visa upp henne på tävlingsbanan i framtiden. Det hade varit kul att behålla henne lite till och se hur hon utvecklas i framtiden, men att hålla igång tre hästar på fritiden har varit lite väl energikrävande. Två räcker gott och väl. 


Under nästa år ser planerna ut såhär:

Prima ska komma ut och tävla igen för att få in rutinen och hitta lugnet och ridbarheten på tävling. Vi ska försöka få stadiga procent i MsvC och lyckas vi kvala till MsvB så är det ett plus, men det stora målet är att få henne lugn och jämn i temperamentet så att jag kan visa upp det hon kan istället för att åka med runt och försöka undvika explosioner. 

Nästa år blir Winstone 7 år och han är den av mina hästar som har högst mål till nästa år. Det är också med honom jag har mest press på mig själv för att vi ska lyckas. Min tränare tycker nämligen att vi ska satsa på att ta oss till Breeders vilket betyder att vi ska upp till MsvA-nivå innan hösten! Jag tvivlar lite på att vi kommer vara tillräckligt bra för det, men jag är också väldigt självkritisk och jag har aldrig ridit på den nivån förut. Men ibland kanske man får sätta riktigt höga mål att sikta mot? Även om vi inte tar oss ända till Breeders kan vi ju lyckas ta oss en bra bit på väg under tiden, eller hur? Det är trots allt väldigt kul att ha en tränare som tror på oss så mycket! Det gör mig glad! I februari kör vi igång med dressyrträningarna igen och då gäller det att kämpa på om vi ska nå vårat mål! Dessutom ska han skolas in på kandar i början på nästa år! Spännande! 🌟


Jag hade som mål för ett par år sedan att jag någon gång hade velat ta mig till PSG med Winstone, men att det får ta den tid det tar. Om vi nu tar oss till Breeders nästa år så är inte PSG speciellt långt borta sedan och då får jag nog sätta ett högre slutmål för oss! 
Skit, det känns faktiskt lite overkligt! Tänk vilken resa vi har gjort tillsammans redan och vilken resa vi har framför oss! Wow vad jag får uppleva ihop med den här hästen! Min kung! ♔ 











Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0