Hoppning och rutiner

Igår hoppade jag med kungen (Winstone) och drottningen (Prima). Det blev ganska enkel Gymnastikhoppning. Jag hade satt upp fyra studs på ena långsidan och en oxer på den andra. Rullade över studsserien ett gäng gånger åt varje håll och avslutade med att hoppa oxern. Winstone hoppade upp till 85 cm och med Prima låg oxern på 1 meter.

 
Winstone var väldigt pigg och glad och tyckte det var skoj att hoppa. Det tyckte såklart Prima också och jag märkte skillnad på henne nu när Louise har hoppat henne lite att hon har börjat hoppa bättre. Men det är ju klart att hon kan utveckla sin hoppteknik mer med en hoppryttare på ryggen än med en matte som egentligen mest försöker dölja att hon är en aning hopprädd. 😉 
 

På tal om Prima så har jag aldrig mött en häst som är så tydlig med att hon vill ha sina rutiner. Rutiner är till för att följas och om man frångår rutinerna så är det säkerligen något på gång som det är värt att bli nervös, stressad och spänd över. Det kan vara något så enkelt som att jag rider henne på morgonen istället för på kvällen. Så ni kan ju tänka er vad hon tyckte om att flytta in i det nya stallet nu efter att ha bott i fyra år i samma box. Hon var INTE nöjd. Hon ville inte gå in i boxen, hon kastade sig ut när jag ledde henne ut ur boxen och hon stod på bakbenen i boxen. Hon är inte direkt diskret med vad hon tycker. 

Winstone och Macha där emot bodde in sig direkt i sina nya boxar och trivs bra där. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0