Nya hästar

I helgen kom det två nya hästar från Norge. Balder, en 11 årig fjording och hans 6 åriga son Storm som är korsning med shettis och bara 116 cm hög.

Balder är riden och körd och jättesnäll. Han ska eventuellt bli en ny remmalagshäst till nästa år. Storm har bara blivit runtledd med barn på ryggen innan men jag har redan ridit honom i skritt och trav. Han är pigg och framåt men stadig och snäll, dock lite ouppfostrad så vi jobbar med hanteringen. 

Igår kom de fyra hästarna vi var iväg och tittade på i fredags. Idag har vi pysslat med dem och friserat dem så de ser lite mer välvårdade ut. De är tunna alla fyra så de ska få äta upp sig ordentligt nu och jobbas igång lite försiktigt. 

Hawaii och Bomber är 3 år och ska vara lite suttna på. De är snälla och trevliga att hantera och verkar väldigt lugna och coola båda två så det kommer nog inte ta så lång tid att rida in dem.


Råttan heter egentligen Rathnagrew Niall och är en 4 årig connemara. Han är inriden men inte riden på ett tag nu så vi ska sätta igång lite lugnt. Han är lite försiktig av sig vilket jag gillar. De brukar bli så tillgivna när de har lärt känna oss som håller på med dem.

Slow är min favorit. Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg det gigantiska huvudet och de otroligt snälla ögonen! Han är 3 år och är inte direkt vacker just nu. Han måste upp i hull ordentligt och dessutom växer han för fullt och är hela 4 cm högre bak än över manken. Det kommer bli en riktig bjässe av den här killen! Jag är ganska säker på att han kommer bli över 170 då bakdelen redan ligger på 168 cm!
Vi trodde att Slow var en ardenner, men det visade sig att han är ett Belgiskt kallblod, även kallad Brabanthäst. Det är en gammal ras som finns beskriven redan under 1000-talet. Det är en ättling till den utdöda Skogshästen och har använts för att avla fram andra stora kallblodsraser som Ardenner, Shire och Clydesdale. 
Brabanthästen är en stor och stark hästras med korta ben, kraftiga ben. Rasen är känd för sitt goda lynne, uthållighet och arbetsvilja. 
Mankhöjden ligger på 165-175 cm och de väger omkring 1000 kg!

Världens största nu levande häst heter Big Jake och han är en Brabanthäst. Big Jake är 2,10cm hög och väger 1,2 ton! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0