Långa dagar och sena kvällar

Att ha tre hästar att hålla igång efter jobbet gör att det blir en hel del sena kvällar i stallet. Dagarna blir långa när man håller igång från 8 på morgonen till 10-11 på kvällen. 

 
Idag jobbade jag fem hästar under förmiddagen:
Guramis fick bara pyssel i stallet. Han behöver framförallt social kontakt så att stå och borsta och pyssla med honom är precis vad han behöver.
Sekunde longerade jag en stund och sedan släppte jag ut henne på lösdriften. Hon ska få gå där och ta det lite lugnt ett tag och bara jobba lite lätt då och då.
Mercur fick lära sig tömkörning vilket han tyckte var helt onödigt i början men till slut föll polletten ner och han traskade runt duktigt i ridhuset. 
Kamene fick ett barbackapass. Jag älskar att rida barbacka och gör det gärna emellanåt. Det är så bra för balansen och kroppskontrollen! Kamene är så himla enkel att rida så man behöver bara sitta där på ryggen och då och då påminna henne om att kliva på lite bättre framåt. 
Geten red jag lite på. Han var såklart superduktig! Om alla unghästar vore lika lätta att rida in som Geten så skulle inte unghästutbildare ha några jobb, haha! 😂 
 
 
Efter lunch mockade vi, vattnade ridhuset och började rensa i spiltstallet. Det stallet ska byggas om nu så att det blir boxar där och det kommer bli ett "privatstall". Prima, Winstone, Macha, Hannibal, Polly, Poga, Ambera, Bruno och Birger kommer att bo där. 
 
Till sist på arbetsdagen hade vi hovslagare, insläpp och så red jag ett kort barbackapass på Bruno. Det blev mest travarbete där jag ville få igenom halvhalterna och få honom i ett lugnt och jämnt tempo. Han var pigg och ville smygöka hela tiden. Jag la även en del mindre volter för att få mer kontroll på ytterbogarna, speciellt den vänstra som lätt glider iväg. 
Geten och spiltstallet
 

Som sagt så har jag ju tre hästar att motionera efter jobbet sedan, men Macha rids bara varannan dag. De dagar Macha vilar, eller de dagar då hästarna bara ska joggas lite lätt så kan jag hinna klart på 3 timmar ungefär. Dagar som idag då alla tre ska ridas och de två äldre ska gå ordentliga pass så räknar jag med att det tar runt 5 timmar att bli klar. Sedan har jag kvällsfodring efter det vilket gör att jag är klar och hemma tidigast 22.30. Sedan ska man duscha och äta kvällsmat och är aldrig i säng före midnatt. Är det konstigt att man är trött på morgonen? 😜 

Nizze
2017-10-17 @ 05:32:21

Synd att ni måste göra om fina spiltstallet.

Svar: Det ska bli skönt att det blir omgjort. Vi har inte använt det alls under de senaste två åren. Boxar blir betydligt mer användbart.
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0