I andra miljöer

Nu när vi laddar upp inför att börja tävla igen så är det nyttigt att passa på att åka iväg och rida på andra ställen. 

Eftersom vi har ridhus på gården och vår tränare kommer ut till oss för att hålla träningar så åker vi inte iväg så ofta nu för tiden. Det gör att när vi väl åker iväg så kommer hästarna bli mer spända eftersom miljön är ny och ovan för dem. Därför är det viktigt att träna på bortaplan ibland innan det är dags för tävling, för att ge hästarna en bra grund för att kunna prestera bra. 

Igår åkte jag och Anna iväg med våra hästar för att träna på att rida på bortaplan. Prima är van sedan tidigare att åka iväg men nu har hon inte gjort det på så länge, så hon var väldigt upprörd över att behöva åka iväg. Hon är väldigt tydlig med vad hon tycker och tänker, men hon skötte sig ändå bättre än jag hade förväntat mig!

Att åka med henne är aldrig några problem, hon står som ett ljus i transporten. Men lastningen är lite sisådär när hon inte är van vid att åka så ofta. När hon åker titt som tätt så lastar hon sig själv. Om hon är upprörd eller om jag är stressad så vill hon inte riktigt gå in. Helt förståeligt ändå, men även när hon "krånglar" så tar det inte mer än kanske någon halvminut innan hon går med mig in.

När vi var framme och hade lastat ur var hon såklart upprörd över att vara någon annanstans, men lugnade sig så snart jag hade kommit upp på ryggen och vi hade skrittat en stund. Själva ridpasset gick bättre än förväntat och hon var mer ridbar än jag hade hoppats på. Det känns lovande inför tävlingarna!
Visst är hon rätt snygg ändå min lilla kossa? 💕







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0