Tävling imorgon!

Hästen är tvättad, utrustningen putsad och packad och kavajen framhängd. Imorgon är det dags!


Vi har inte tävlat sen hösten 2016 så jag är väldigt pepp men även nervös. Vi mjukstartar ju med en La:1 imorgon och kliver upp ett snäpp till nästa tävling (om det inte går fullständigt uselt imorgon förståss). 

In i bubblan imorgon när det är dags. Jag brukar stänga av allt som händer runt omkring när jag kommer in på banan, bara jag och hästen existerar. Glöm bara inte bort att rida! Jag går igenom programmet i huvudet och vad jag ska tänka på i varje moment. 

Inridning i vänster galopp. Hon har lite lättare för den galoppen så det är det självklara valet. Håll koll på yttersidan för att hålla henne rakriktad. Samla inför halten, sitt emot och håll om ytterskänkeln, förhållning på höger tygel, samla, halt vid X och hälsning. Fram i trav, rid på framåt direkt ur halten för att hålla spåret rakt och inte råka vingla. Ta tillbaka tempot innan kortsidan och gå ut i höger varv. 

10 meters volt vid M. Håll koll på höger bak och framförallt vänster bog så att hon inte viker sig i insidan. Lägg ner och fram handen när vi går ur volten ut på diagonalen i mellantrav och små förhållningar om hon vill öka för mycket. 
Vänd upp vid A, lugnt tempo, hitta linjen snabbt, led bogen åt höger och rid skänkelvikning undan vänster skänkel ut mot spåret. Håll ihop så att hon inte rinner iväg och akta så att inte baken hamnar före. 

Samma sak igen, 10 meters volt, nu åt vänster vid H, men passa utsidan nu så att hon inte flyter utåt så att volten blir för stor. Mellantrav på diagonalen och skänkelvikning undan höger skänkel. Noggranna hörnpasseringar och sedan några halvhalter innan jag länger formen på en båge mellan M och H med bibehållen kontakt och små halvhalter för att hon inte ska rinna iväg och öka tempot. Fånga upp tyglarna och formen försiktigt så att hon inte blir spänd. Många halvhalter. Noggranna hörnpasseringar igen efter bågen för att visa att jag inte rider bågen som en hel volt. 

Vänd in vid B, vänd i god tid så att jag inte hamnar bredvid linjen. Gör halt vid X och andas. Rygga en hästlängd. Be lugnt om ett steg i taget så att hon kliver bakåt och inte rusar. Rid fram i trav och gå ut i vänster varv vid E. 

Avsaktning till skritt vid A. Sitt tungt i sadeln och håll henne lugn. In på diagonalen och läng formen. Håll försiktigt om med vänster skänkel, ta små förhållningar på vänster tygel  och led lite med höger så att hon inte drar sig åt vänster. Korta tyglarna försiktigt vid H, sitt tungt och avslappnat i sadeln, rör henne inte med skänklarna och ta massa förhållningar för att försöka få henne att inte takta och ladda för galoppen. Andas! 

Lugn och försiktigt galoppfattning vid C och försök undvika en explosion. 10 meters volt vid B och håll koll på höger bak samtidigt som jag har koll på ytter bogen. Halvt igenom vid A och gå ut i förvänd galopp. Behåll takten så att hon inte tror vi ska byta. Samla upp före hörnbokstaven och bryt till trav, rid fram några steg och fånga upp igen inför ny galoppfattning vid C. 
10 meters volt vid E, håll koll på yttersidan och vänd för ytterhjälperna. Halvt igenom vid A och ut i förvänd galopp. Rida likadant med samma tänk som jag gjorde åt andra hållet. 
Efter ny fattning vid C, lägg ner och fram handen i hörnet och mjukt fram i mellangalopp på diagonalen mellan M och K. Samla upp innan K och bryt till trav. Noga uppridning på medellinjen med koll på yttersidan i svängen och tänk lite framåt sedan för att lättare hålla linjen rak. Ta inte tillbaka för tidigt eftersom hon lätt förekommer mig och försöker göra halten tidigt då. 

Halt vid X och andas ut över att vi tog oss runt. 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0