Vinst i Lätt A:3!

Igår var det äntligen dags för Winstone att få visa upp sig på tävlingsbanan igen men att få med sig en blågul rosett hem var faktiskt lite otippat!

Han har haft ett långt uppehåll från att tävla så det var ju lite av en tävlingsdebut och dessutom debut för honom i Lätt A. 
Jag förväntade mig en spänd häst, och visst var han lite spänd och vaken, men inte alls lika mycket som jag hade förväntat mig. Den ljudisolerade huvan hjälper faktiskt och hjälper honom fokusera på rätt saker. 


Banan och framridningen var geggamojja efter allt regn, men vi hade tur som slapp regn på oss när vi red, men utrustningen och hästen var inte precis ren efteråt. 
Winstone kändes mer seg än laddad både på framridningen och inne på banan, så jag fick verkligen rida i varje steg, men han skötte sig bra och segheten syntes inte direkt. När han får lite mer rutin på det här med att tävla och inte blir så tagen av alla intryck, då kommer han nog kunna visa upp sin power även på tävling. Då kommer det att bli häftigt! 

Själva tävlingsritten började inte helt klockrent. Uppridningen och halten blev helt okej, men när vi skulle rida fram mot domaren så trodde han nog att de skulle äta upp honom för det tog tvärstopp, han försökte backa ifrån dem och när jag sedan fick fram honom fick vi skritta fram så han fick se att de inte var farliga. Efter det var han lite spänd, vi fick galoppinslag i ena mellantraven och jag fick hjärnsläpp och red diagonalen mellan fel bokstäver. Efter det började det flyta på lite bättre och 7orna började rulla in i protokollet. Jag fick fortfarande rida för varje steg, men han gjorde övergångarna bra och gjorde allt han skulle. Vi landade på 67,8 % trots dålig inledning och felridning och jag fick en 8a på ryttarens inverkan!! 😍 

Jag trodde verkligen inte att det var någon segerritt så jag blev rätt chockad när jag såg resultatet! Tänk när vi båda sköter oss bättre inne på banan och kan visa på riktigt vad vi går för! Wow vad bra det kan bli! 
Det var lite tråkigt bara att prisutdelningen skedde till fots och att man inte fick någon plakett som kan pryda boxdörren. Som pris fick vi anmälningsavgiften tillbaka, så nu sponsrar Winstone sig själv till en tävling till och nästa tävling blir en MsvC1 om 3 veckor! 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0