Bästa hästarna!

Idag spenderade jag hela dagen ihop med Chef Anna. Vi åkte till stan över dagen för att shoppa massa grejer till huset och stallet och kvällen spenderade vi i ridhuset med våra hästar. 



Prima fick ett lite ordentligare pass idag med en hel del galopparbete och hon var lugn och fin hela passet. Vi jobbade med skänkelvikningar och öppna i traven och galoppen. Skänkelvikningar i galopp tycker jag är jätteroligt! Dessutom är det nyttigt att träna på att hålla rytmen i galoppen i sidvärtsrörelsen och att checka av att hästen flyttar obekymrat för både ytter- och innerskänkeln. Att flytta för ytterskänkeln är dock betydligt mycket svårare tycker jag!

När jag ändå hade ridsällskap ikväll passade jag på att be Anna kolla lite när vi gjorde galoppombyten så att bytena blev rena. Vi har inga speglar i ridhuset så jag kan inte kolla själv och det kan vara svårt att känna ifall hästen byter rent eller om bakbenen kommer efter. 
Att ha någon som kollar åt en så att man får veta om känslan stämmer är guld värt! 
Känslan verkade stämma ganska bra ändå och när jag red rätt och höll ihop henne bytte hon också rent. Dessutom var hon återigen väldigt lugn innan, under och efter bytena vilket är jätteskönt! Hon stannar kvar hos mig och väntar på mina hjälper. Även när jag känner att hon är på väg att vilja byta så kan jag genom halvhalterna få henne att vänta in mig och sedan byter hon exakt på hjälpen! Det känns helt underbart eftersom vi har kämpat så med dessa byten! Med vilja, tålamod och träning kan man lyckas med det mesta! 😉

Winstone fick ett ganska lätt joggingpass och var pigg, mjuk och energisk! 

Några vändningar på bakdelen i skrittarbenet för att checka av att han var uppmärksam på mina skänklar. Det var han. 
Skänkelvikningar längs långsidorna i traven för att gymnastisera honom och få koll på yttersidanyttersidan. Volter där jag kände efter så att han kunde runda sig ordentligt runt innerskänkeln. Inga problem! 
I galoppen jobbade vi med tempoväxlingar och rakriktingen. Provade även att be om ett byte åt varje håll. Vi har provat på byten under ynka fyra pass förra året men det kom han allt ihåg! 
Bytet till höger satte han jättebra! Var helt och fullt med på vad vi skulle göra och bytte på hjälpen! Fantastiska lilla häst! 
Provade sedan att även göra ett byte till vänster vilket han har haft svårt för när vi provat innan. Nu glömde han bakbenen i bytet, men var annars med mig och helt klar med vad vi skulle göra. Det tycker jag är det viktiga! Det där att få med sig alla benen samtidigt kan vi rätta till sedan. 😉

Efter snart 5 år tillsammans blir jag fortfarande ofta förvånad och lycklig över hans glädje, arbetsvilja och energi. Han är verkligen något alldeles extra! 💙

Nizze
2017-01-26 @ 14:39:13

Blir inget annat än coola hästar med cool ägare.

Svar: Eller knäppa hästar med knäpp ägare.... 😝 😂
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0