Tisdag & onsdag

Igår (tisdag) jobbade jag bara halvdag. Jag hade några övertidstimmar att ta ut så jag tog ledigt på eftermiddagen och åkte in till stan tillsammans med "Lejon" som var helt ledig. Bland annat så storhandlade vi inför festen på lördag. 

 
Under förmiddagen jobbade jag själv i stallet och ägnade min tid åt att  först jobba Gandis i töm, vilket han fick en stor guldstjärna för. Han var verkligen jätteduktig! 
Efter honom var det Lamans tur. Han fick sig ett ordentligt pass på banan med fokus på att han skulle kliva på framåt, mjukna i sidorna och att få upp fronten och bära sig själv istället för att försöka hänga i ryttarens hand. Jag uppskattar inte att bära runt på ett så stort djur, men det kanske bara är jag? 😜
Han gick trots allt riktigt trevligt under passet, men jag fick ju rida för det tills svetten rann länga ryggen och ljumskarna värkte. Man får inte någonting gratis när man rider honom, men han är så snäll och trygg att rida att han nog kommer passa bra på ridskolan dit han ska flytta imorgon. Eleverna kommer ju lära sig att RIDA hästen, inte bara åka med. 😂
 

Sist innan jag mockade stallet så satt jag lite på Sekunde. Mest i skritt, bara lite trav och så tränade vi på uppsittningar. Det är otroligt viktigt att hästen kan stå stilla och lugnt medans man sitter upp så det ser jag alltid till att träna ordentligt på.

Sekunde blev inriden i våras och har sedan gått på bete hela sommaren och jag har satt igång henne med arbete från marken (nh, longering och tömkörning) och igår satt jag alltså upp på henne för första gången. 
 
 
 
Idag började vi med att lasta Lamans som åkte till sitt nya hem. Sedan åkte vi  till Kungsgården och körde en runda med Kamene och Bruno. "Lejon" kommer behöva köra de två i helgen och ville prova att köra Bruno utan turister först. Han är ju trots allt ung och lite vimsig ibland och har bara blivit körd av mig hittills, men det gick bra. 
Direkt efter körde vi en tur med Poga och Fingal för att prova att sätta Poga mot trafiken för första gången. Hon skötte sig jättebra men vi tog hårdträning på en gång! Hade bara hunnit möta två bilar när det sedan kom en lastbil och körde om oss. Lite läskigt, så hon tryckte sig närmre Fingal som stöd tills den hade kört förbi. Inte så dramatiskt direkt. Strax efter blev vi omkörda av en stor buss som pös på oss flera gånger. Det var såklart lite otäckt när den dessutom inte ens hade två meters marginal till oss när den körde förbi. Men hon var verkligen jätteduktig! Spände sig och blev lite osäker, men jag höll inte det minsta i tömmarna och när den hade passerat var hon helt lugn igen. 
 
På eftermiddagen harvade jag ridbanan ned Birger. Det var verkligen på tiden! Behöver kratta kanterna och harva en gång till innan den är mjuk och bra att rida på igen. 
Slängde sedan upp "Lejon" på Sekunde i longerlina för att kunna själv kunna stå på backen och driva henne framåt i traven. Traven gick inte så mycket framåt igår, men idag föll polletten ner och hon travade på fint! Även "Lejon" var jätteduktig och det var första gången hon red en så ung häst. 👌
Avslutade dagen med att "Lejon" fick en lektion i arbete i töm med Gandis i andra änden av tömmarna. Superduktiga båda två! 🌟
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0