Primas tävlingsår 2022!

En 2a plats i Lätt A:3, slagit vårt personbästa i Medelsvår C:1 två gånger och debuterat Medelsvår B:4!




Det blev inte så många tävlingar för Prima i år, bara 5 tävlingar men med två starter per tillfälle, så det känns ändå som att vi hann med en hel del och jag är väldigt nöjd med vad vi har presterat! 

Prima har utvecklats fint och det har blivit sån skillnad på hennes styrka, hållning och utstrålning inne på tävlingsbanan från de första starterna till de sista det här året! 


Säsongen började med en 2a plats i Lätt A:3 på hemmaklubben med 66,8%. 
Hon blev dock lite trött till andra klassen så vi fick inte igång någon power inne på banan och fick bara 62,6% i Medelsvår C:1.


Nästa tävling var i regn på blöt bana med vattenpölar och Prima var inte jättenöjd över det men kämpade på ändå. Vi blev dock sågade av domaren som endast gav oss 4 och 5 poäng på gångarter och dessutom kallade fram oss och frågade vad det var för fel på Prima för att hon gick konstigt genom vattenpölarna?! 😳 Nä, hon gillar inte att gå genom vattenpölar, men det är det ju många hästar som inte gillar...

Men den här tävlingen hade vi i alla fall energi och ork till två klasser utan problem och trots att vi blev sågade av domaren så fick vi ändå 65,1% i Lätt A:3 och 64,2% i Medelsvår C:1. 


I årets tredje tävling startade vi Medelsvår B:1 igen men red den klassen först, före den lägre. Dessutom hördes det inte i högtalarna när man fick komma in i collecting ring så det blev lite rörigt och hastigt så vi knappt hann in på banan förän vi fick startsignal. Det gjorde att jag blev lite förvirrad och Prima blev spänd och vi gjorde ingen bra runda alls och slutade på 57,1%...

Men vi hämtade upp det och gjorde en bra runda i Medelsvår C:1 istället och red ihop 65,4% och blev första utanför placering. 


Sedan var det dags för Jönköping Summer Dressage! 
Prima kändes energisk och superfin och vi slog till med ett nytt personbästa i Medelsvår C:1 på 67,9%! Men det var ett tufft startfält så vi hamnade utanför placering trots fina procent. 

Sedan debuterade vi i Medelsvår B:4 och Prima var ännu finare och mer energisk i denna klassen och det var ett riktigt roligt program att rida! Tyvärr missade vi alla byten vilket såklart är kostsamt plus att klassen dömdes av den där domaren som sågade mig och Prima i tidigare tävling, och hon sågade oss ännu mer nu och dömde ner oss oförtjänt mycket. Jättetråkigt när Prima kändes så himla fin! Vi nådde ett nytt personlägsta någonsin med 54,7%...
Jag hade faktiskt övervägt att avanmäla mig från den klassen när jag såg vem som skulle dömma, men jag ville så gärna testa att rida det hör programmet så vi gjorde det ändå och jag är nöjd över oss att vi genomförde det! 


På sista tävlingen för året slog vi till med ännu ett nytt personbästa i Medelsvår C:1! 68,4%!! Jag trodde aldrig att Prima skulle ta sig upp till de procenten i medelsvår klass! 
Till andra klassen som var Medelvsvår B:1 så var hon sååå himla fin och energisk! Tyvärr har det gått troll i bytena på tävling i år så hon bytte efter med bak i båda bytena. Den här gången blev hon lite för taggad inför bytena så jag tappade iväg henne så hon blev för lång och då blev de inte rena... Att missa bytena är ju kostsamt så vi slutade på 63,7%.


Vi hade planer på två starter till under hösten, men den ena tävlingen blev inställd och den andra skulle dömas av den där domaren som inte gillar oss och jag tycker inte vi är värda att bli sågade så extremt. Så vi struntade helt enkelt i den så att vi avslutade säsongen med en bra känsla istället. 



Även fast bytena på tävling inte riktigt fungerat för oss över lag i år och att vi har blivit orättvist sågade av en domare i några starter så är jag väldigt nöjd med vår utveckling det här året! 
Nästa år blir ett lite lugnare år för Prima då hon ska betäckas till våren! 😍 Men några tävlingar ska vi nog ta oss ut på ändå! 😉





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0