Tävling i Boxholm med Prima 4e september med nytt personbästa!

I söndags tävlade jag och Prima i Boxholm och startade Medelsvår C:1 och Medelsvår B:1
Jag har tävlat i Boxholm två gånger tidigare med Winstone, men det här var första gången som Prima var där. 

Vi red fram lite kortare tid än vanligt och jag tror vi ska hålla oss till det framöver. 
Hon kändes fin på framridningen, lugn och sansad. 

Planen som alltid när vi startar två klasser är att inte sätta för mycket tryck i henne i första klassen, utan ta det lite lugnt och låta henne vara lite lägre i fronten för att ha energi kvar att plocka fram det där extra i andra klassen. 
Vi gjorde en jämn och stabil runda utan några direkta missar. Hon hade lite svårt att stå stilla i halterna bara, så vi får träna massa halter hemma nu helt enkelt. 😉

Några 8or i protokollet fick vi och vi satte ett nytt personbästa i Medelsvår C med hela 68,4%!!

Så glad över min fina häst! Äntligen börjar allt jobb vi lagt ner även visa sig i poängen på tävling!

Vi blev 4a i klassen, men tyvärr utanför placering. 

Domarens kommentar:
"Mjukt visat på lydig häst. Önskar lite mer bärighet bak och ställ mer tydligt i bågarna i galoppen."




I andra klassen satte jag lite mer tryck i henne och plockade upp henne lite mer i fronten och jag hade en jättefin känsla och det var riktigt roligt att rida inne på banan. Prima var energisk och fokuserad!
Men hon blev lite för taggad inför bytena och sprang iväg lite från mig, jag hann inte få ihop henne och båda bytena blev därför orena, det andra dessutom med lite extra skutt... 😅

Att missa båda bytena är kostsamt, men trots det så lyckades vi få 63,7% och blev ändå 3a i klassen, men första utanför placering

Domarens kommentar:
"Pampig häst som du lotsar fint. Blir lite markbunden i sin galopp och missar på båda bytena tyvärr."




Jättenöjd med dagen och stolt över Prima som verkligen fått mer utstrålning och vågar ta för sig mer på tävling nu! 
Det lönar sig att inte ge upp! 😉






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0