Vinst och placering i årsdabuten med Winstone i Boxholm 29e April

Vilken årsdebut det blev med Winstone i helgen! Säsongen kunde inte ha startat bättre! 

Jag hade väl inte så höga förhoppningar egentligen eftersom Winstone inte varit iväg hemifrån på ett halvår och att han lätt kan bli spänd på bortaplan. Men han skötte sig över förväntan och jag är så nöjd med honom! 

Det blev en tidig morgon då jag gick upp klockan 04.00. Jag är verkligen ingen morgonmänniska så det var inte speciellt lockande att gå upp så tidigt, men i efterhand var det helt klart värt det! 😉
Var i stallet 04.50, lastade kl 6 för att ta 6.25-färjan från ön och var framme på tävlingsplatsen kl 8. 



Först startade vi Medelsvår C:1.
Han var förvånansvärt lugn på framridningen men istället fick jag inte riktigt fram honom för skänkeln. Speciellt i galoppen stod han emot och i den förvända tyckte han att vi skulle byta galopp istället för att galoppera på framåt. 
När vi kom in på tävlingsbanan såg jag därför till att rida lite förvänd innan starsignal för att hinna ta oss igenom problemet lite inne på banan också och minska risken att han skulle slå om under programmet. 

Eftersom jag inte riktigt hade honom framme för skänkeln så fick jag kämpa runt hela programmet. Det syns dock inte lika tydligt som det känns och vi gjorde ändå ett ganska bra program, men jag fick verkligen rida för det i varje steg! 

Vi fick 8 poäng på inridningen, sedan 7or på mellantrav och höger öppna och 7,5 på volten. Bra början! 
Blev lite för rak på slutet i högerslutan så där sjönk poängen till 6. Likaså i längningen av formen som alltid är svårt att få till riktigt bra på tävling. 
I den ökade traven blev lite för springig och vänsteröppnan blev lite svajig i början. 
Vi hämtade upp det med en 8 på volten men fick sedan bara 6,5 på vänsterslutan trots att jag tyckte den kändes bra. 

Vi fick 7or både på mellanskritt och ökad skritt. Jag har jobbat mycket med skritten och att hålla honom aktiv eftersom han gärna blir lite såsig i skritten på tävling. Idag kändes det bra! 

7,5 poäng på den första förvända galoppen trots att han stod emot lite. Han gick och väntade på att få byta galopp och jag kunde då inte riktigt trycka på honom framåt eftersom han då antagligen hade bytt galopp istället. 

Men sedan fick vi till en 8 på vänster galoppfattning från trav! 
Miss i första enkla bytet där han tog samma galopp ut så att jag fick bryta och göra ny fattning så där fick vi en retlig 4a... 🤣
Men sedan fick vi en 7a på andra enkla bytet trots att jag tyckte han blev för trippig i skritten.

8 poäng på andra förvända galoppen trots att han även där inte riktigt gick fram för skänkeln, men vi fick kommentaren "fin balans". 

Han blev lite flack i den ökade galoppen, men sedan drog vi till med ännu en 8a på sista uppridningen och halten! 
Totalt 5 stycken 8or i protokollet! Inte fy skam för en runda där han stod emot lite hela tiden! 😉

Vi slutade på 67,9% och med slutkommentaren
"Trevlig ritt på fin häst som du visar väl. Saknar mer påskjut i ökningar idag och lite lätthet fram." 
(Ja, det hänger ju såklart ihop med att jag inte fick fram honom för skänkeln.)

MEN! Vi kammade ändå hem segern i den här klassen! 🥇
Så jag är såklart nöjd och det visar att vi kan prestera högt även när vi inte är så bra som vi kan vara! 😉



Efter lite paus med vila i transporten så startade vi även Medelvsår B:1. 

Till den här framridningen hade jag med dressyrspöt för att kunna peta lite på rumpan om det behövdes för att få honom lite mer alert. Det behövs knappt, men bara att jag hade det i handen gjorde susen! Helt plötsligt var han ordentligt framme för skänkeln och gav en superhärlig känsla! 
Även i bytena hade han trevlig bjudning, men var samtidigt lugn och väntade på hjälpen. 
Det kändes verkligen jättebra! 

Men när vi red på sandvolten nere vid tävlingabanorna i väntan på vår tur började några hästar i en hage bredvid att springa. Winstone som vill ha koll på allt som händer och som lätt tappar fokus hade då vissa svårigheter att koncentrera sig på vad vi höll på med. 😅

Hästarna hann lugna ner sig innan vi skulle in på banan, men Winstone kunde inte riktigt släppa det utan ville hålla koll på dem så fort vi vände åt det hållet. Jag fick kämpa för att behålla hans fokus, till exempel i uppridning och inledande halten. Men vi fick ändå 7 poäng på den. 

Trots att han var mycket bättre framme för skänkeln även inne på banan i den här klassen så blev det återigen lite springigt i den ökade traven. (Vi får träna mer ute i sommarhagen nu när marken torkat upp, så vi får lite längre sträckor att jobba ökningar på igen, inte bara de korta diagonalerna i vårt 20x40-ridhus hemma.)

Han gjorde en fin halt och fin ryggning som gav 8 poäng. 
Längningen av formen blev inget vidare när han fick syn på en ny häst i en annan hage som han var tvungen att glo på... 🤣

7 poäng fick vi sedan på vänster öppna, halvbågar och höger öppna. Fin bjudning och trevlig känsla. 

Sedan fick vi 8 poäng på både ökade skritten och mellanskritten!! Högsta poängen vi har fått på skritten! Det har verkligen gjort nytta att jobba med skritten hemma! 

7,5 poäng på galoppfattningen, men sedan bara 6,5 på ökade galoppen där jag fick mer luft i sprången än i första klassen, men han hade behövt ta för sig mer framåt också. 

7 poäng på första bytet som han gjorde fint och lätt. Men sedan dök hästarna som sprungit hagen upp igen och han ville stanna och titta på vad de gjorde så jag fick rida på ordentligt framåt för att behålla hans fokus och behålla galoppen. Det gjorde att följande moment som var överstrykning i galoppen blev i lite för högt tempo. 🤣

Sedan hände detta:
Rider upp på linjen inför andra bytet och ser att det dyker upp en katt ur gräset utanför banan, precis vid bokstaven F som vi rider emot. 
Winstone ser självklart också katten
Jag ber om byte. 
Winstone påpekar att det är en katt framför oss och att han inte har tid för byte. 
Jag ber om byte igen. 
Winstone skuttar lite och tycker att katten är viktigare än att byta galopp. 
Jag ber om byte en gång till. 
Winstone går med på att byta galopp trots katten, men blir efter med bak. 😅
4 poäng. 🤣

Avslutar i alla fall med en bra uppridning och halt som gav oss ännu en 8a! 

Summering av den här ritten var att vi hade bättre energi och bättre känsla, men att det var lite svårare att behålla Winstones fokus emellanåt.

Vi fick ändå ihop fina 67,6% och med slutkommentaren
"Häst med fin sida. Lite hastigt i ökad trav. Kan formas mer i skolorna." 

Det var ett tufft startfält på hela 28 ekipage! Men vi lyckades knipa en 7e placering och fick alltså med oss två rosetter hem! 



Jättenöjd med dagen och nöjd med min fina häst! Den här dagen var bra för självförtroendet och motivationen! Nu är jag såå taggad på att tävla mera och vi har flera spännande tävlingar inplanerade framöver, bland annat debut i Medelsvår B:4! 🫣







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0