Nytt personbästa och debut i MsvB5 på hemmaklubben 17 september

I söndags var det tävlingsdags igen, den här gången på hemmaklubben Grankärrs Gränsryttare. 

Vi började med att starta Medelsvår B:2. 
Winstone kändes lugn och avslappnad på framridningen. Lite för avslappnad, så jag fick rida fram med spö i handen för att få honom lite mer vaken och alert, och då kändes han superfin

Inne på banan tappade vi dock energin, så jag fick rida som bara den i vartenda steg för att hålla honom aktiv. Men han hade ändå fin bärighet och gjorde allt han skulle, bland annat så fick vi 8or på båda öppnorna! 
Men i högerbytet tog han tyvärr inte skänkeln alls, så jag fick be om byte några gånger innan han han faktiskt bytte, då blev bytet lite sent på linjen och inte heller rent. Nåja, det var den enda missen vi hade i programmet, så jag var nöjd ändå. 

Men jag blev faktiskt chockad när procenten kom och vi hade ridit ihop ett nytt personbästa i MsvB2 på 70% och vann klassen! 😍

Med det resultatet har vi dessutom goda chanser att gå vidare i Dressage Power Sweden Trophy som vi försöker kvala till! 😍

Domarens kommentar:
"Flott intryck. God precision genom programmet. Fin aktivitet. Önskar mer elasticitet i mellangångarter."



Vi gjorde sedan vår debut i medelsvår B:5! 
Vi har laddat för den debuten hela sommaren, men första gången vi hade anmält oss till den klassen i sommar så hade han klantat sig i hagen och blivit halt lagom till tävlingsdagen. Andra gången blev tävlingen inställd på grund av för få anmälda. Men tredje gången gillt så blev det alltså av! 

Jag hade inte så höga mål inför debuten, vi skulle ta oss runt och jag skulle komma ihåg programmet. (Det har varit många olika program att komma ihåg det gör året 😅) Tänkte att kommer vi över 62% så är det ett plus. 

Winstone var rätt trött till den här klassen, efter att ha gått en klass precis innan. Det gjorde såklart att vi hade ganska dålig bjudning inne på banan, tappade lite av bärigheten och samlingen, fick inte fram ökningarna, han blev lite markbunden i sina gångarter och några av bytena blev orena.  

MEN! Vi gjorde det! 
Jag kom ihåg programmet, vi gjorde så bra ifrån oss som vi kunde för stunden, Winstone kämpade på trots att han var trött och vi klarade bytesserien! 
Vi red ihop 63,9% vilket också innebär att vi klarade kvalgränsen till MsvA!!! 
Dock får MsvA vänta ett tag, men kul att vi ändå är kvalade! ❤️

Domarens kommentar:
"Flott intryck. För dagen önskas mer aktivitet och samlingsgrad. Mjuk inverkan." 



Nöjd med tävlingsdagens fina resultat och kul att vi faktiskt har fått med oss minst en rosett hem från varje tävling vi varit på i år! 😍🌟
Tack Winstone för att du gör det här med mig! ❤️


Nästa tävling är redan på lördag. 
Då åker vi till Smedstad Ridsportcenter i Linköping och startar MsvB1 och MsvB5 igen. 
Den här gången har jag inga förhoppningar alls på hur det kommer gå. Tävlingen är inomhus och han är alltid spänd och skvattig inomhus
Men det är på samma anläggning som Dressage Power Sweden Trophy går, så vi tar den här tävlingen som en miljöträning så att han får se ridhuset och förhoppningsvis känner igen sig lite tills vi (förmodligen) kommer dit igen sista helgen i oktober. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0