Ledarskap och skolhalt

Idag har vi lekt från backen, jag och mina hästar.
Winstone har fortfarande inga framskor så jag kan inte göra så mycket annat med honom. 
Dock så visade sig hans femårstrots även här och han antingen sket i vad jag bad om, gjorde helt tvärt emot eller hade den dryga inställningen "jag gör det sen". Jäkla skitunge!  Han är betydligt bättre uppfostrad än så! 😝

Back to basic även här. NH och ledarskapsövningar. Vi hade en ordentlig diskussion om vem det är som bestämmer och tillslut gav han med sig så vi kunde avsluta med att leka och träna lite trick. Då jäklar smörade han och gjorde sig så söt som han bara kunde. Än en gång, skitunge! 😉


Prima fick busa av sig lös i ridhuset med ben lite överallt i luften. Sedan tränade vi lite longering, nh och spanskt skritt med bara ett rep runt halsen och avslutade med att träna lite på att flytta över vikten på bakdelen. Det tränar vi genom att jag longerar henne i skritt (fortfarande med bara ett rep runt halsen) och gör halt på spåret så att vi får stöd och inramning av väggen. Jag ber henne där att lägga mer vikt på bakbenen, som att hon ska backa men inte förflytta benen bakåt, bara vikten. Eftersom hon kan stegra på kommando så "missförstår" hon gära mina signaler och stegrar istället eftersom hon tycker det är roligt, men det är bara att vänta ut henne och göra om med massa beröm när hon gör rätt. Dessutom varierar jag mellan att bara skritta förbi väggen och att bara göra vanlig halt och sedan skritta framåt igen. Detta gör jag för att hon inte ska anta vad hon ska göra, utan faktiskt vänta på mitt kommando om vad hon ska göra. Dessutom kan hon bli lite för uppskruvad om man gör samma sak om och om igen. När man varierar håller hon sig lugnare. 
Hon var jätteduktig idag och gjorde faktiskt flera skolhalter! Min duktiga lilla häst! ❤ 

Har tyvärr varken bild eller film som visar det, vi får försöka fixa det en annan gång.
Ni får nöja er med en bild på en stegrande Prima ute i blåsväder fotad av Tess:

http://trixiotess.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0