Helgen

Ledig helg. Nästan i alla fall. 


I lördags var det helt underbart väder! Solen sken från en klarblå himmel och det var helt vindstilla! 

Jag brukar inte rida ut Winstone under vintern eftersom han är ganska yster då och lite lätt okontaktbar. Istället blir det promenader för hand eller att följa med Prima ut som handhäst så att han ändå får komma ut lite. Men i lördags var det så underbart väder att jag inte kunde låta bli att ta en skrittur ute med sällskap av chef Anna och hennes gamla Hannibal. 

Winstone skötte sig ganska bra, pigg men nöjd större delen av rundan förutom när vi red förbi en köttätande soptunna (som han har gått förbi så många gånger förut) och någon som lastade saker i ett släp som lät och var farligt. 
Han höll sig ändå i skinnet tills vi nästan var hemma igen och red förbi hagen där våra privathästar går. Då tyckte de två som var kvar i hagen att det var en jättebra idé att galoppera ifatt oss bakifrån vilket fick Winstone att bli sisådär 3 meter hög, VÄLDIGT lätt i fötterna som att gravitationen släppte tillfälligt just där han gick och jag hade noll kontakt med min häst... Suck... 
Nåja, jag vet ju att han lätt blir sådan under den här tiden på året. Det blir bättre när våren kommer och lite skönt var det ändå att komma ut en sväng. 

Tog sedan Prima på en ridtur ner till stranden och hon var pigg, glad och studsig som vanligt och helt överlycklig över att få galoppera. Hon är rolig den där grå. 😜

Söndagen började med att jag åkte till Emilia för att jobba med hennes Sunshine. 

Hon var lugn från början idag och inte så mycket i luften. Där emot var hon envis som en liten åsna idag istället.
Jag började med att jobba henne i grimma från marken och i höger varv gick det ganska bra men i vänster varv var hon tjurig, envis och en gång slog hon efter mig med frambenen i en stegring när jag bad henne flytta undan ifrån mig. Oj vad hon sätter min kvickhet, reaktionförmåga och tålamod på prov! 

Avslutade med att sitta upp och jogga henne lite. Hade bara tänkt att ta några varv, men hon hade andra planer. Tvärnita, vända in mot mitten, frysa fast och slänga med huvudet för att inte gå åt det hållet jag vill. Men envisast vinner och med ett litet spö i handen gick det ganska bra tillslut. Nya tag nästa gång! Jag ger mig inte. Hon ska ur denna trotsperiod och hon ska bli en lydig och trevlig unghäst igen. 😉 
Fin är hon ju i alla fall:

På eftermiddagen red jag först Prima. Den lugna hästen jag har haft den senaste tiden var nu utbytt mot en taggad och spänd häst och passet gick inte speciellt bra. Typiskt nog när jag hade någon som kunde filma oss lite just då. 😝

Men det är livet ihop med Prima. Lite hopp och skutt och lustiga gångarter hör till det vanliga. 😂 
Men jag älskar henne ändå! ❤

Efter insläppet red jag ett pass på Winstone ihop med Chef Anna och hennes westernhäst Polly. 

Winstone hade rejält med power och arbetsvilja och det är så himla härligt! Jag bara sitter och njuter av energin i bakbenen och kraften i hela honom! Älskade, underbara häst! 💕


Dagen avslutades med lite jobb eftersom det kom en kund på kvällen för att titta på Hubert och Natasja. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0