Kimmy & Lexie

Idag har jag och Linda varit ute hos hennes hästar och naturligtvis kunde jag inte låta bli att rida lite.


Vi började med Kimmy som för dagen var väldigt ofokuserad eftersom hon brunstade och hennes hagkompis stod och skrek efter henne i hagen. Första delen av passet gick mest åt att få henne lite mer fokuserad på mig och på arbetet. 
Kimmy var en väldigt enkel och snäll häst, precis som Linda har sagt, men hon var lite lat och bekväm av sig och behöver massa jobb med tempoväxlingar och övergångar för att få henne kvickare för hjälperna, mer reglerbar i gångarterna och att hon ska tänka framåt i avsaktningarna. 

Jag red sedan Lexie som är en lite speciell häst. Det är något med dessa skimmelston och jag blev väldigt förtjust i henne. Verkligen min typ av häst!
Hon var energisk och med bra register i gångarterna. Det hände nåt när man gasade! Problemen med henne är att hon behöver mjukas upp lite mer i sidorna och att hon går emot skänklarna ibland. Framåtbjudningen finns där, men när det inte passar fröken så spänner hon emot när man skänklar på framåt, framförallt när man ska börja trava eller fatta galopp. Detta är inte en häst som man bara kan "banka på" för att få fram, utan man får hitta andra vägar. 
Varje gång hon inte tog skänkeln framåt tog jag in henne på en liten volt i skritt och tryckte på med innerskänkeln tills hon släppte efter och accepterade skänkeln, då lät jag henne fortsätta på spåret, bad henne gå framåt för skänklarna igen och då svarade hon fint och ärligt framåt. 

Att ta in henne på den lilla volten när hon inte vill ta skänkeln gör att man bryter hennes mönster lite. Det blir jobbigare att gå på den lilla volten än att bara enkelt gå fram för skänkeln på en gång. Dessutom kan man gå på mer med skänklarna där eftersom  hon inte riktigt kan slå ifrån sig med dumheter när man har henne ställd och böjd så pass mycket. 
Gör det jobbigt för hästen att gå emot och gör det lätt att göra rätt. Enkelt. 

I galoppen tyckte hon att det var väldigt jobbigt att gå i form, få upp ryggen och att arbeta igenom kroppen. Linda misstänker att hon inte blivit riden i form i galoppen innan hon köpte henne. 
Det tog lite tid innan hon kom till ro med att arbeta ordentligt i galoppen, men jag satt bara lugnt och väntade ut henne med att driva henne fram till handen för sätet och sedan låta henne sträcka ut halsen framåt neråt för att få igång ryggen. 

Den här hästen behöver mycket arbete i låg form för att få med sig ryggen och kunna arbeta igenom hela kroppen. Men när hon kommer igång med det är hon riktigt trevlig! Jag skulle kunna ta med mig henne hem! 😉

Kika in på Lindas blogg: 

lojumping.blogg.se
Linda Ohlsson
2017-10-30 @ 10:05:40
URL: http://lojumping.blogg.se/

Mina prinsessor 😍 Va så roligt att se dig rida dom! Såg så fint ut och du red Lexie jättebra 😘⭐️ Nu är jag ju själv lite taggad på o rida igång dom ordentligt 😍👍

Linda Ohlsson
2017-10-30 @ 10:05:42
URL: http://lojumping.blogg.se/

Mina prinsessor 😍 Va så roligt att se dig rida dom! Såg så fint ut och du red Lexie jättebra 😘⭐️ Nu är jag ju själv lite taggad på o rida igång dom ordentligt 😍👍

Svar: Ja hoppas du kan komma igång ordentligt nu och får tillbaka don motivation så det blir kul igen och ni kan utvecklas framåt alla tre! Så får jag känna skillnaden på dem sen när de är igång ordentligt. 😉😘
jennkas.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0