Full fart!

Tillbaka på jobbet igen efter en underbar semestervecka i Barcelona och Stockholm! Jag kommer att skriva ett inlägg om semestern och visa massor med bilder, men det får bli en annan dag.

 
Förra veckan anlände det 8 nya hästar från Lettland, så de har vi fullt upp med! En har dock redan åkt till nytt hem och vi planerar inför att hämta hem de sista unghästarna från betet på fastlandet någon dag.
 
Igår hade jag en väldigt flitig dag då jag totalt jobbade med 9 hästar (mina egna inräknade), mockade stall och vattnade ridhuset. 
 
Vi tar det häst för häst:
Jag har två nya Zemaituka på min lista att jobba med. Mirazas och Meinis heter de grabbarna, båda är 4 år och 151 respektive 146 cm höga. De är i stort sett bara inridna så i måndags jobbade jag båda två på töm för att lära känna dem och se hur de jobbar utan ryttare. Igår och idag har jag ridit dem och jobbat i skritt och trav med att hitta en jämn framåtbjudning och takt, få dem mellan skänklarna och få dem att söka sig fram till bettet. De har varit jätteduktiga båda två och imorgon ska de visas för en kund. 
 
Piparmetra är ett lettiskt halvblod på 4 år och ungefär 165 cm hög. Hon har hunnit komma lite längre i sin grundutbildning innan hon kom till Sverige men jag har ändå fått jobba i två dagar med att hon ska hitta en egen framåtbjudning. Idag visade jag henne för en kund och polletten hade verkligen fallit på plats för hon hade en härlig bjudning och flöt på framåt med egen motor och var verkligen superfin att rida! Galoppen behöver dock jobbas med. Hon har inte nog med styrka att orka hålla igång galoppen, utan faller isär på kortsidorna och tappar galoppen. Men det kommer nog bli bra på ett par veckor. Annars är hon en himla trevlig, snäll och stabil unghäst! 
 
Igår fick Birger jobba på töm och jag red ett kallblod vid namn Bella som kom med förra veckans lass från Lettland. Det är egentligen chefen som rider henne, men jag fick sitta upp igår. Inte min typ av häst, men som tur är så finns det ändra som gillar henne och hon är faktiskt redan tingad. Alla kan ju inte gilla samma typ av häst liksom. 😉
Meinis, Mirazas, Bella & Pippi
 
Winstone och Prima fick varsin uteritt i måndags och idag. I måndags red jag ut själv på dem och tog härliga turer ner till stranden. Idag red Lejon Winstone med mig och Prima så att vi skulle bli klar snabbt med hästarna eftersom vi skulle på bio och se IT sedan! (Den var jättebra men inte så läskig son jag hade hoppats på.)
Igår fick hästarna varsitt dressyrpass. Prima var lite framtung så jag fick mest jobba med att mjuka upp henne och få upp henne i fronten. Winstone var superduperpigg och energisk och ville bara jobba, jobba, jobba! Han är så jäkla rolig att rida när han är sån! Älskade häst! 💙
 
Macha jobbade på töm i måndags och igår red jag. Hon gick så himla bra så idag fick hon en välförtjänt vilodag! Hon kommer bli riktigt bra den här hästen! 
Macha
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0