Dressyrträning 8/5 & 15/5

Förra veckan var det träning med Winstone för Madde.
Det var välbehövligt då jag vissa pass veckorna innan träningen inte fått till någon bra känsla. En del pass känndes han fin och andra blev han bara spänd i nacken och stum i munnen. 

Ibland är det lätta lösningar på problemen och jag blir irriterad på mig själv över att jag inte lyckades lösa det själv när det egentligen var enkelt. Hur duktig man än är så kan man missa saker som ens tränare lätt kan hjälpa till med. Med några enkla tips från Madde så var det en helt annan häst igen. Den där mjuka, härliga Winstone som han brukar vara.
 
Vi jobbade sedan med att jag ska rida mer framåt. Jag ska tänka att jag rider på en stor bana, även fast vårt ridhus och ridbana är relativt små. Rid framåt och mer för ytterhjälperna och noga med rakriktningen så att han driver jämnt på båda bak och med lika mycket stöd i båda tyglarna. 
Han är en fantastisk häst och så häftig att rida när jag håller ihop allt och rider väl. 


Idag var det Primas tur att träna. På söndag är det dags för tävling igen och dessutom vår debut i medelsvår C! Jag har ridit ett par msvC på pay & ride tidigare, men nu är det på riktigt! 

Vi gick igenom lite programdelar från de program jag ska rida (La3 och MsvC1) som skänkelvikningarna, öppna-10m volt-sluta, enkla byten och ryggning. Utöver det lite finjustering av takt, tempo, rakriktningen, samlingen och mellantraven. 

Prima har blivit helt fantastisk att rida och blir hela tiden ännu bättre! Allt känns så enkelt med henne nu! Hon är så himla lyhörd och arbetsvillig och den häftigaste känslan är när hon själv erbjuder samling i galoppen utan att jag ber om det, så att jag får rida mer framåt för att hon inte ska samla sig för mycket. Hon är så häftig!! 😍 








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennkas tävlingsblogg

På den här bloggen skriver jag av mig om tävlingarna med mina två dressyrhästar, halvbloden Winstone (12 år e. Highcruiser) och Prima Q (16 år e. Qwintus). Vi tränar och tävlar på Medelsvår B-nivå, men till vardags roar vi oss även med lite hoppning, trickträning, miljöträning och frihetsdressyr för att variera arbetet och ha roligt ihop!

RSS 2.0